Politiebericht Brabant-Zuid-Oost: Eindhoven e.o.

Datum nieuwsfeit: 21-04-2001

Politiebericht Brabant-Zuid-Oost: Eindhoven e.o. 21-04-2001
1e Persbericht 21 april 2001

Persberichten uit de regio:

Brabant Zuid-Oost: Alcoholcontrole
Van vrijdag op zaterdag vond een landelijke alcoholcontrole plaats. Ook het politiekorps Brabant Zuid-Oost nam hieraan deel en zette hiervoor 82 politiemensen in. Tussen vrijdagmiddag 17.00 uur en zaterdagochtend 4.00 uur werd op 27 locaties in de regio gecontroleerd op het gebruik van alcohol in het verkeer. Hierbij werden 2.517 blaastesten afgenomen. 21 bestuurders bleken een slok te veel op te hebben. Het hoogste promillage (2,20) werd gemeten bij een 39-jarige man uit Budel Dorplein. De man werd staande gehouden tijdens een controle op de Heuvel in Budel-Schoot. Zijn rijbewijs werd ingevorderd en hij kreeg een rijverbod van 12 uur. Tegen hem wordt een proces-verbaal opgemaakt. Van de overige 20 overtreders werden 7 rijbewijzen ingevorderd en weigerde 1 bestuurder medewerking te verlenen aan de ademanalyse. 6 bestuurders ontvingen een bekeuring van 410 gulden. Tegen de overige overtreders wordt een proces-verbaal opgemaakt.

Eindhoven: Verdachte na achtervolging aangehouden Op de Kornoeljelaan is zaterdagochtend rond 1.30 uur een 17-jarige jongen uit Helmond aangehouden na een wilde achtervolging. Een tweede verdachte wist te ontsnappen. Naar aanleiding van een melding van een inbraak in een bestelbus op het Kerstroosplein rond 1.15 uur zag een politiesurveillance een verdachte auto voorbij rijden op de Geert Grootestraat. De politie achtervolgde de auto, die kort daarvoor vanaf de Jan Smitzlaan gestolen bleek te zijn, en gaf de bestuurder van het voertuig een stopteken. Dit werd genegeerd en het voertuig reed met volle snelheid weg. Op de Thomas a Kempislaan reed de auto een parkje in en botste tegen een aldaar geparkeerde auto. Vervolgens reed het voertuig met hoge snelheid verder. Op de Mimosalaan verminderde het voertuig zijn snelheid en trachtte de bestuurder de politie van de weg te drukken door slingerend over de rijbaan te rijden. Hierdoor kwam de achterzijde van het voertuig in botsing met de voorzijde van het politievoertuig. Vervolgens botste de auto op de Kornoeljelaan tegen twee geparkeerde autos en kwam tot stilstand. De twee inzittenden sloegen direct op de vlucht. Hierop kon de 17-jarige bijrijder worden aangehouden. Hij is ingesloten op het politiebureau. De politie stelt een onderzoek in naar het gebeurde.

Eindhoven: Verdachten diefstal auto aangehouden Op de Roostenlaan zijn zaterdagochtend rond 2.00 uur twee Eindhovenaren van 30 en 28 jaar aangehouden. De 28-jarige Eindhovenaar verzette zich hevig tegen zijn aanhouding. Zij worden verdacht van poging tot diefstal van een auto op de Roostenlaan. De politie zag dat de 30-jarige verdachte door het openen van de achterklep in de auto kroop en vervolgens de deur opende voor de 28-jarige verdachte. Kort daarna werd de auto gestart en klem gereden door de politie. In de auto was een doorverbinding gemaakt. De twee verdachten zijn voor verder onderzoek overgebracht naar het politiebureau.

Helmond: Meisje verdacht van mishandeling
Op het Geulplantsoen is vrijdagavond rond 23.00 uur een 13-jarig meisje uit Helmond aangehouden. Zij wordt verdacht van het mishandelen van een 14-jarig meisje uit Helmond met gebruikmaking van een steekwapen. Het slachtoffer belde vrijdagavond rond 22.00 uur aan bij de 13-jarige verdachte. Toen de 13-jarige de deur opende ontstond een vechtpartij tussen beide meisjes. Hierbij liep het 14-jarige meisje een steekwond in haar been en in haar onderarm op. Zij is in het ziekenhuis aan haar verwondingen behandeld. De 13-jarige verdachte is voor verder onderzoek overgebracht naar het politiebureau.

Helmond: Verdachten inbraak bedrijf aangehouden Op de Mierloseweg zijn vrijdagavond rond 23.00 uur twee mannen uit Helmond (35 en 37 jaar) aangehouden. Ze worden verdacht van een poging tot inbraak in een bedrijfspand aan de Mierloseweg kort daarvoor. De politie trof op het dak van het pand diverse inbrekerswerktuigen aan. Deze werden in beslag genomen. Beide verdachten zijn voor verder onderzoek ingesloten.

Bergeijk: Verdachten van winkeldiefstal aangehouden Op de Elsenhof is zaterdagochtend rond 1.40 uur een 24-jarige man uit Tilburg aangehouden. De politie betrapte hem op heterdaad toen hij een opengebroken winkelpand uit kwam lopen. Na een onderzoek in de directe omgeving van het winkelpand werd liggend in een auto een tweede verdachte, een 22-jarige man uit Oirschot, aangetroffen en vervolgens aangehouden. Beiden worden verdacht van het inbreken in een winkelpand aan de Molenakkers kort daarvoor. Uit het pand werd een kassalade met ongeveer 400 gulden meegenomen. De daders kwamen binnen door een achterdeur van het pand open te breken. De verdachten zijn voor verder onderzoek ingesloten.

Best: Tandenborstels gestolen
In een winkel aan de Brem is vrijdagavond rond 19.30 uur een 38-jarige man zonder vaste woon- en/of verblijfplaats aangehouden. De man werd door een medewerker van de winkel op heterdaad betrapt toen hij een poging deed om ongeveer veertig verpakkingen met in totaal zon 200 tandenborstels te stelen. De tandenborstels hebben een totale waarde van ruim 900 gulden. De verdachte is voor verder onderzoek ingesloten.

Best: Verdachten van gestolen tas en auto aangehouden Op de Leemkuilen zijn zaterdagochtend rond 1.30 uur een 37-jarige Eindhovense en een 24-jarige vrouw zonder vaste woon- en/of verblijfplaats aangehouden. De politie kreeg een melding binnen over een auto die met hoge snelheid over de Hoofdstraat reed en hierbij enkele vluchtheuvels zou hebben geraakt. Vervolgens is de auto achtergelaten op het Raadhuisplein en zijn de personen gevlucht. Onderzoek wees uit dat de auto gestolen was. De politie stelde hierop een onderzoek in de omgeving in en trof de beide verdachten hierop op de Leemkuilen aan. Beiden worden tevens verdacht van beroving van een vrouw (leeftijd onbekend) in een horecagelegenheid (straat onbekend) in Best kort daarvoor. Ze namen haar tas met daarin onder andere een GSM mee. Bij de beide verdachten werd een zwarte tas aangetroffen met daarin drie GSMs, parfum en make-up spullen. Deze spullen zijn in beslag genomen. De verdachten zijn voor verder onderzoek ingesloten.

Best: Verdachten woninginbraak aangehouden
Een getuige meldde dat was ingebroken in een woning aan de St. Oedenrodeseweg en had gezien dat een auto weg was gereden in de richting van St. Oedenrode. Hierop stelde de politie een onderzoek in de omgeving in en konden, na een korte achtervolging, op de St. Oedenrodeseweg rond 23.00 uur vier verdachten, een 25-jarige man uit Breda en drie mannen uit Tilburg (41, 24 en 21 jaar), worden aangehouden. In de auto werd inbrekersgereedschap aangetroffen. Dit werd in beslag genomen. Uit de woning wordt voor zover nu bekend niks vermist. De schuifpui werd opengebroken om binnen te komen. De vier verdachten zijn voor verder onderzoek ingesloten.