Verslag handelsbezoek Ybema aan Ghana

Verslag handelsbezoek Ybema aan Ghana

za 21/4 zo 22/4 ma 23/4 di 24/4

zaterdag 21 april 2001

Stof bedrukken bij Ghana Textile Printing (GTP), een dochteronderneming van Vlisco in Helmond. Een nieuw land en dus ook weer een grondige briefing voor de gehele delegatie, georganiseerd door de ambassade. Inmiddels is de bedrijvendelegatie voor Ghana zo goed als compleet en telt deze 36 bedrijven, ongeveer 10 meer dan in Nigeria dus.
De zaterdagochtend wordt verder besteed aan een bedrijfsbezoek aan Ghana Textile Printing (GTP) in Tema, een dochteronderneming van Vlisco in Helmond. GTP maakt de prachtige batiks die door veel vrouwen in Ghana en ook in de andere landen van West-Afrika worden gedragen. We krijgen uitleg over het gehele productieproces van de verschillende leden van de directie van GTP, een rondleiding en een lunch. Dan begint het weekendgevoel de overhand te krijgen: we gaan met vrijwel de hele delegatie in een aantal busjes naar Elmina, zo'n 2,5 uur westwaarts rijden vanaf Accra. De lange tocht loont de moeite: we arriveren tegen het eind van de middag bij het Coconut Grove Beach Resort, een idyllisch aan de oceaankust gelegen hotel. Aan het begin van de avond begeven we ons naar het oude fort van Elmina, gesticht door de Portugezen, maar al snel veroverd door de Nederlanders. Het fort vormde decennialang een belangrijke schakel in de handel in slaven. Vanavond zijn we uitgenodigd door de Ghanese minister van Economische Planning en Regionale Samenwerking dr. Kwesi Nduom. Tot onze verrassing zijn naast onze gastheer nog drie Ghanese ministers gekomen. Na een voorstelling met Ghanese dans en muziek begeven we ons aan tafel op de brede verdedigingsmuur van het fort. De golven van de oceaan beuken tegen het fort en de hemel wordt verlicht door bliksemflitsen, een tot de verbeelding sprekende ambiance.

(Paula de Jonge, persvoorlichter, 24 april 2001) Inleiding
Reisprogramma Nigeria
Reisverslag Nigeria
Reisprogramma Ghana
Landeninformatie

Jaarprogramma Ybema
Activiteiten EVD

Staatssecretaris Ybema wordt geïnterviewd bij GTP. Ybema op de dansvloer.