ASCII topman Nishi bezoekt MSX-beurs Tilburg

Datum: 21 april 2001

ASCII-topman Kazuhiko Nishi
bezoekt MSX-beurs Tilburg

Op zaterdag 21 april a.s. zal de voormalige CEO van de Japanse uitgeverij ASCII Kazuhiko Nishi een lezing verzorgen tijdens de jaarlijkse MSX-computerbeurs in buurtcentrum De Schans in Tilburg-Noord. Nishi is de grondlegger van het MSX-homecomputersysteem, dat in de jaren tachtig door tientallen fabrikanten op de markt werd gebracht, waaronder Sony, Matsushita, Canon, Daewoo, Panasonic en Philips (en vele anderen). ASCII is inmiddels één van de grootste beursgenoteerde uitgevers in Japan.

Het MSX systeem, voorzien van besturingssoftware van Microsoft, beloofde een standaard voor homecomputers te zijn, in een tijd waarin standaards nauwelijks bestonden. Het systeem was eenvoudige zelf te programmeren en binnen korte tijd waren er duizenden softwaretitels beschikbaar. Het werd daardoor razend populair in landen als Japan, Nederland, Brazilië en Spanje, maar kreeg in de VS geen voet aan de grond. Dat kwam mede door de populariteit van de Commodore 64 en Amiga computers aldaar. Met de toenemende 'entertainment'-mogelijkheden van de PC voor thuisgebruik, eind jaren tachtig, was het lot van de MSX bezegeld. Een voor een stopten de grote fabrikanten ermee. Toch bleven de oude computers bij een grote schare enthousiaste gebruikers populair en er ontstond een levendige tweedehands-handel en een druk internationaal beurscircuit. Er wordt nog steeds zowel software als hardware geproduceerd door de talloze gebruikersgroepen in binnen- en buitenland.

Dat heeft er uiteindelijk toe geleid dat ASCII Japan, dat de patenten bezit, hernieuwde belangstelling toont voor MSX. ASCII wil het systeem gaan toepassen in PDA's (personal digital assistants, kleine, draagbare computers zoals de Palm Pilot), maar ook als onderdeel van thuisautomatisering. ASCII-topman Nishi kondigde dat vorig jaar aan tijdens de grote en populaire computerspelletjesbeurs MSX-Denyuland in Tokio. Tijdens het bezoek aan de beurs in Tilburg, één van de grootste Europese beurzen op dit gebied, wil Nishi in gesprek komen met Europese MSX-gebruikers. Hij zal een lezing houden over de plannen van zijn bedrijf voor toekomstige ontwikkelingen van MSX-hardware. Nishi is ervan overtuigd dat er ondanks alle multimedia-geweld van Nintendo, Sony Playstation en PC-spellen een markt is voor dit relatief eenvoudige, goedkope maar elegante en veelzijdige systeem.

Behalve Nishi zullen vanuit Japan aanwezig zijn: Kazuhiro Tsujikawa en Hidekatsu Yokoi. Deze laatste is de drijvende kracht achter het zogeheten MSX Revival Project, dat het MSX-systeem nieuw leven moet inblazen. Yokoi zal bovendien een kleine groep mensen die het meest bijgedragen hebben aan de populariteit van MSX in Nederland uitnodigen om op 22 april op een nader te bepalen locatie in Tilburg met hem te praten over de toekomst van de MSX in Europa.

Openingstijden Internationale Computermeeting Tilburg: Zaterdag 21 april 2001 van 10.00 tot 16.00 uur
Adres: De Schans 123 te Tilburg (Noord)
Dhr. Nishi zal zijn lezing houden om 11.00 uur.

De organisatie van de MSX-beurs is in handen van de Computer Gebruikers Vereniging (CGV) uit Tilburg: www.cgv.myweb.nl (deze website bevat verouderde informatie). Meer informatie over het MSX-systeem is te vinden op: www.faq.msxnet.org Algemene informatie over ASCII is te vinden op: www.ascii.co.jp/english/

Computer Gebruikers Vereniging Tilburg

Dennenstraat 10