Opschortmogelijkheden procesvereenvoudiging NS

Datum nieuwsfeit: 23-04-2001
Vakvereniging Voor Machinisten en Conducteurs

Tilburg, 23 april, 2001

Onderzoek naar de transparantie van het planningsproces NS toont aan;

Mogelijkheden tot opschorten procesvereenvoudiging zijn aanwezig.

De heldere werkwijze van professor Chris Peeters heeft aangetoond dat er mogelijkheden zijn om de procesvereenvoudiging zonder risico in korte tijd aan te passen. Daarnaast heeft professor Peeters aangetoond dat het totale planningsproces veel korter kan.

NS had op 8 maart de mogelijkheid om de procesvereenvoudiging, voor wat betreft de inzetplanning van het rijdend personeel, gedeeltelijk terug te draaien. Het probleem was echter vooral de gespannen verhoudingen tussen de betrokkenen, hetgeen het overleg bemoeilijkte.

Het bedrijfsrisico om deze variant in te voeren was klein, want er was genoeg marge om terug te plannen volgens de regels van de procesvereenvoudiging mocht het overleg onverhoopt mislukken. De NS directie heeft nagelaten op 8 maart te komen met een werkbaar alternatief, waarbij met name het inbrengen van meer variatie, door het gedeeltelijk herplannen van de werklijnen, voor meer draagvlak onder het uitvoerend personeel zou hebben gezorgd.

Op 8 maart was het niet meer mogelijk om de volledige procesvereenvoudiging terug te draaien voor 10 juni en de datum van 10 juni was niet uit te stellen.

Het rapport van professor Peeters maakt duidelijk dat er mogelijkheden liggen voor de toekomst. Wijzigingen zijn in korte tijd mogelijk en dat maakt een eventueel nieuw productie model kansrijk.

Wij houden u op de hoogte.