4e lezing SID-cyclus 2001: Global markets, universal values?

Datum nieuwsfeit: 23-04-2001

Geachte meneer/mevrouw,

Hierbij treft U aan een uitnodiging met informatie voor een lezing door Hilde Johnson, Oud-Minister voor Internationale Samenwerking en Mensenrechten van Noorwegen, getiteld 'GLOBALISATION, BUSINESS AND ETHICS'. Deze lezing in de SID-serie 2001 "WERELDMARKTEN - UNIVERSELE WAARDEN?" vindt plaats op maandag 23 april 2001, 18.00 uur aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. SID-Nederland nodigt u hiervoor graag uit. Mocht u personen en instanties kennen die ook geinteresseerd zijn dan verzoeken wij u deze informatie aan hen door te sturen.

Bij voorbaat hartelijk dank en met vriendelijke groet,

Els van der Lugt,
secretariaat SID Nederland
Verdere informatie en aanmelding: secretariaat SID-Nederland, tel/fax: 010-4367891; e-mail: buro.op.orde @ luna.nl

UITNODIGING
4e lezing in de SID-cyclus 2001
"GLOBAL MARKETS - UNIVERSAL VALUES?
Social values and ethics in international economic co-operation"

GLOBALISATION, BUSINESS AND ETHICS
door
HILDE JOHNSON

Oud-Minister voor Internationale Samenwerking en Mensenrechten van Noorwegen

Maandag 23 april 2001, Vrije Universiteit, Amsterdam

Discussieleider: mr. J.J.A.M. van Gennip, voorzitter SID-Nederland

PRAKTISCHE INFORMATIE
Datum: maandag 23 april 2001
Tijd: 18.00-19.30 uur
Plaats: Auditorium, Vrije Universiteit
De Boelelaan 1105, Amsterdam
Kosten: geen
Voertaal: Engels
Introducé(e)s: van harte welkom
Ontvangst: vanaf 17.30 uur
Bereikbaar: per openbaar vervoer: vanaf Amsterdam Centraal: sneltram 51 (16 min.) of stadstram 5 (25 min.); vanaf Station Zuid/WTC: te voet, sneltram 51 of stadstram 5 (halte VU) Auto: Ringweg A-10, afslag S108 Buitenveldert/Amstelveen centrum

SID-serie 2001: Wereldmarkten - Universele waarden?

Het rommelt in de internationale economische samenwerking. De vrije markt staat nog wel centraal, maar de twijfel knaagt. Door de Transitie in Centraal- en Oost-Europa, de tekortschietende Washington Consensus en de recente financiële crises in Azië en Rusland groeit nu ook in de internationale economische gemeenschap het besef dat de (financiële) wereldmarkten toch echt enige regulering behoeven: als spelregels, maar meer nog als een morele en ethische basis. Er is echter nog geen consensus over een sociaal-economisch model waarin vrijhandel gepaard gaat met mensenrechten, milieubescherming en arbeidsstandaarden. Het wantrouwen tussen NGO s en de wereld van de haute-finance is groot.

Met haar lezingenserie Wereldmarkten - Universele Waarden? exploreert SID-Nederland de ruimte voor een herbezinning op de klassieke internationale samenwerking en economische en financiële architectuur. Groeit het besef echt dat maatschappelijke waarden en ethiek van belang zijn voor internationale financiën en economie? Hoe zijn die waarden te integreren? En welke dilemma s en keuzes brengt dat met zich mee?

4e lezing: Globalisering en ethiek

Globalisering werkt de macht van het internationale bedrijfsleven in de hand en ondermijnt die van de politiek. Een belangrijke uitdaging voor de internationale samenwerking is dan ook het in balans brengen van deze trends. Dat kan door actief mee te werken aan international corporate responsibility. Dat stelt de Noorse oud-minister Hilde Johnson in de vierde lezing in deze SID-serie op maandag 23 april 2001 aan de Vrije Universiteit in Amsterdam (aanvang 18.00 uur). Centraal in haar lezing

GLOBALISATION, BUSINESS AND ETHICS

staat de vraag hoe we het internationale zakenleven meer accountable kunnen maken. Johnson was in de vorige regering van Noorwegen Minister voor Internationale Samenwerking en Mensenrechten. In die functie gaf zij verschillende aanzetten voor nieuw beleid op dit terrein. Een en ander werd vooral ingegeven door het hevige debat in de Noorse samenleving over zakendoen en mensenrechten die ontstond door de activiteiten van de nationale olie- en gasindustrie in Nigeria.

Mede door de inzet van Johnson werd dit debat op positieve wijze gekanaliseerd en ontwikkelde zich een dialoog tussen bedrijfsleven, actiegroepen en overheid. Dit proces resulteerde bovendien in diverse initiatieven voor de ontwikkeling van mechanismen om negatieve aspecten van globalisering tegen te gaan. Daarbij gaat het om beleidsinstrumenten voor de overheid, maar ook om concrete handvatten voor het bedrijfsleven om zelf invulling te geven aan corporate responsibility en business ethics.

Johnson is op dit moment als parlementariër betrokken bij de nationale en internationale uitwerking van deze en andere mechanismen. De weerklank hiervan is onder meer te horen in het Global Compact Initiative van VN-secretaris-generaal Kofi Annan. In haar lezing zal Johnson ingaan op de noodzaak en de mogelijkheden deze benadering verder in de internationale economische en financiële samenwerking toe te passen.

Hilde Johnson (1963) was tot vorig jaar Minister van Internationale Samenwerking en Mensenrechten van Noorwegen. Op dit moment zit zij in de Storting, het Noorse parlement voor de Kristelig Folkeparti, de Noorse Christen-Democraten. Verder is zij is lid van het Senior Advisory Panel van de Asian Development Bank, van het International External Panel van de Wereldbank voor de Chad-Cameroun Pipeline, en van de Executive Council van SID-International.

Johnson studeerde sociale antropologie en was in 1989-1990 politiek adviseur van de Noorse Minister van Buitenlandse Zaken. In 1992-1993 werkte zij op het Ministerie van Natuurlijke Hulpbronnen en Milieuzaken. Daarna nam zij zitting in het Noorse parlement voor de provincie Rogaland.

Johnson was mede-initiatiefneemster van de zogenaamde Utstein-groep, het informele overleg van de Ministers van Ontwikkelingssamenwerking van Duitsland, Nederland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk.