Maxtor start massaleveringen van harde-schijfeenheden

Datum nieuwsfeit: 23-04-2001

Persbericht

Maxtor begint met massaleveringen van harde-schijfeenheden aan grote producent van satelliet-ontvangers

In de satelliet-TV-ontvanger DishPVR 501 wordt Maxtor QuickView-technologie toegepast

Milpitas, Californie (Verenigde Staten), 23 april 2001 - Maxtor Corporation heeft bekend-gemaakt begonnen te zijn met massaleveringen van hard diskdrives aan DISH Network. DISH zal de harde-schijfeenheden toepassen in geavanceerde digitale satelliet-televisie-ontvangers. Hiermee bevestigt Maxtor opnieuw zijn eerste plaats in de snel groeiende markt voor digitale videorecorders met hard disks, satelliet-ontvangers en andere consumentenelektronica-producten, waarin opslag van digitale signalen steeds belangrijker wordt.
DISH Network is de snelst groeiende leverancier van satelliet-televisie-services in de Verenigde Staten en heeft meer dan 5,26 miljoen klanten. In het jaar 2000 nam het aantal abonnees van DISH Network met 26% toe en bereikte de onderneming daarmee een marktaandeel van 55% van alle nieuwe klanten voor omroepsatelliet-ontvangst.

Maxtor is de belangrijkste leverancier van hard disk drives, die DISH Network toepast als hoofdcomponent voor zijn nieuwe DishPVR 501 satelliet-tv-ontvanger, die sinds april 2001 in de winkels van DISH Network verkrijgbaar zijn. Een 40GB Maxtor harde-schijfeenheid met QuickView-technologie biedt DishPVR 501-gebruikers de mogelijkheid 35 uur (met MPEG2 gecomprimeerde) digitale video op te nemen. Daarnaast beschikt het apparaat dankzij de Maxtor hard disk nog over verschillende andere mogelijkheden, die niet voorhanden zijn op traditionele analoge videorecorders, zoals gelijktijdig opnemen en weergeven, het maken van een pauze in een TV-uitzending zonder hierdoor een deel van het programma te hoeven missen, vier snelheden versneld weergeven, versneld achteruit spoelen met behoud van beeld, 30 sekonden vooruit overslaan en 10 sekonden terugspringen.
Het besluit van DISH Network de Maxtor QuickView-technologie toe te passen is een doorbraak in de videorecorder-techniek, nu hard disks met geavanceerde extra's een aanzienlijk deel van de markt voor videocassetterecorders kunnen overnemen. Maxtor wil daartoe relaties aangaan met de belangrijkste fabrikanten van opzetkastjes en met diensten-leveranciers, zodat klanten ten volle kunnen profiteren van de superieure kwaliteit en de vele mogelijkheden die de nieuwe technologie biedt.
EchoStar DISH Network heeft in de eerste generatie digitale satelliet-tv-ontvangers met hard disk al meer dan 200.000 harde-schijfeenheden verkocht en is daarmee marktleider in de VS. De keus voor Maxtor hard disks in de DishPVR 501 is gemaakt op grond van de eerste tests, die erop gericht waren te bepalen of de hard disks voldeden aan de eisen voor de tweede generatie digitale videorecording.

IDC verwacht dat de markt voor digitale opzetkastjes met een hard disk in 2002 in de Verenigde Staten $5,4 miljoen zal bereiken. Set-top boxen die satellietontvangst combineren met (personal) videorecorder-functionaliteit zullen dan 38% van de totaal geinstalleerde markt voor opzetkastjes uitmaken.

Maxtor
Maxtor Corporation is een van de belangrijkste leveranciers ter wereld van informatie-opslag-producten. De onderneming brengt een brede reeks data-opslagproducten voor bureaucomputers, voor netwerken, voor krachtige servers met Intelprocessoren en voor consumentenelektronica op de markt. De positie van marktleider, die Maxtor zich heeft verworven, is gebaseerd op het consequent leveren van kwaliteitsproducten, services en klantondersteuning. Maxtor is op de technologiebeurs NASDAQ genoteerd onder de naam MXTR en vanaf eind april 2001 op de New Yorkse effectenbeurs (NYSE) onder de naam MXO. Meer informatie over Maxtor is te vinden op de website: www.maxtor.com.

DISH Network
DISH Network is een handelsmerk van EchoStar Communications Corporation. De geavanceerde DISH Network-producten van EchoStar bieden ontvangst van 500 digitale video- en radiokanalen met CD-kwaliteit van omroepsatellieten. Ook levert EchoStar/DISH Network televisie-ontvangers met toebehoren en verzorgt de onderneming de installering ervan. Bij klanttevredenheidsonderzoeken onder satelliet-tv-abonnees door J.D.Power & Associates kwam DISH Network in 1999 en in 2000 als nummer een uit de bus. EchoStar behoort tot de NASDAQ-100 Index (NDX). DISH Network bedient op dit moment meer dan 5,26 miljoen klanten. Meer informatie is te vinden op www.dishnetwork.com.

Voorbehoud
Mogelijke toekomstverwachtingen die aan dit persbericht kunnen worden ontleend, zijn onder normaal voorbehoud van onvoorziene ontwikkelingen of onverwachte gebeurtenissen.

De redactie kan voor meer informatie en testproducten contact opnemen met PBA Benelux, Philip Bosz , tel. (+31) (0) 70 358 9378 e-mail: philip@berg-kleijn.nl
Maxtor, Annie Bernard, tel. 00 33 (0) 1 64 53 24 00 e-mail: (annie_bernard@maxtor.com)