Kamervragen aan minister van VWZ

Datum nieuwsfeit: 24-04-2001
Partij van de Arbeid

Den Haag, 24 april 2001

VRAGEN VAN DE LEDEN VAN DER HOEK (PVDA), VAN VLIET (D66) EN PASSTOORS (VVD) AAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

1. Hebt u kennis genomen van de uitspraak van GGZ-Nederland en Zorgverzekeraars Nederland dat de uitgetrokken middelen in de GGZ onvoldoende zijn voor de aanpak van wachtlijsten? (1)

2. Herinnert u zich uw uitspraak gedaan tijdens het notaoverleg over de Zorgnota 2001 dat ook in de GGZ sprake kan zijn van een geclausuleerde openeinderegeling voor de wachtlijstaanpak zodra er voldaan wordt aan de regels van een geprotocolleerde indicatiestelling en een transparant wachtlijstbeheer? Zo ja, is hieraan voldaan conform uw uitspraak dat hieraan per 1 april 2001 voldaan zou zijn?

3. Bent u van mening dat, mede gelet op de alarmerende cijfers in de landelijke inventarisatie wachtlijsten GGZ en gelet op de concrete plannen die gemaakt zijn door zorgaanbieders en zorgverzekeraars voor de aanpak van de wachtlijsten, thans het systeem kan worden ingevoerd van een geclausuleerde openeinderegeling? Zo nee, kunt u uiteenzetten waarom niet en wat de gevolgen hiervan zullen zijn voor de wachtlijsten in de GGZ?

(1) De Volkskrant, 19 april 2001