Ericsson en Sony kondigen joint venture aan

Datum nieuwsfeit: 24-04-2001

Ericsson en Sony kondigen joint venture aan

Rijen, 24 april 2001

Ericsson en Sony Corporation hebben vandaag aangekondigd dat ze een Memorandum of Understanding hebben ondertekend met de intentie een nieuw bedrijf te vormen dat de beide mobiele-telefoondivisies samenvoegt. Ericsson en Sony zijn allebei voor de helft eigenaar van het nieuwe bedrijf, genaamd Sony Ericsson Mobile Communications.

Sony Ericsson Mobile Communications zal 1 oktober dit jaar van start gaan. De joint venture zal niet alleen productonderzoek, -ontwerp en -ontwikkeling uitvoeren maar ook de marketing, sales, distributie en customer service.

Het hoofdkantoor van deze nieuwe onderneming wordt gevestigd in London en zal geleid worden door Katsumi Ihara (Corporate Executive Vice President van Sony Corporation) die benoemd zal worden tot President van Sony Ericsson Mobile Communications. Kurt Hellström (President en CEO van Ericsson) zal benoemd worden tot bestuursvoorzitter. Jan Wäreby (President van de divisie Consumer Products van Ericsson) zal de rol van Executive Vice President van deze joint venture op zich nemen.

De onderneming zal haar toekomstige producten onder een nieuw merk op de markt brengen. De bestaande en toekomstige producten zullen door de huidige productiefaciliteiten van Sony en Ericsson geproduceerd worden. De divisie Mobile Technology Platform van Ericsson zal een zelfstandige organisatie blijven en zal Sony Ericsson Mobile Communications van nieuwe technologie gaan voorzien.

Ericsson is de belangrijkste leverancier op het gebied van communicatie. Door innovativiteit te combineren met mobiliteit en Internet creëert Ericsson een nieuw tijdperk op het gebied van mobiel Internet. Ericsson biedt totaaloplossingen: van systemen en applicaties tot mobiele telefoons en andere communicatiemiddelen. Ericsson is aanwezig in 140 landen en maakt communicatie eenvoudiger voor klanten over de hele wereld.

Voor vragen over de inhoud van dit persbericht kunt u contact opnemen met: Consumer Products, Public Relations
Simone Versteeg
telefoon 0161- 24 75 50
e-mail (simone.versteeg@etm.ericsson.se).

Voor algemene informatie over Ericsson Telecommunicatie BV, kunt u terecht bij: Monique Mols
telefoon 0161- 24 98 73
e-mail (monique.mols@etm.ericsson.se).

Alle Ericsson persberichten zijn te zien via http://www.ericsson.nl.

Beeldmateriaal kunt u downloaden via http://www.ericsson.se/pressroom/phli_pcoph.shtml.