CDA: investeren in basis- en voortgezet onderwijs moet

Datum nieuwsfeit: 24-04-2001
Bron: CDA

Janny van den Hul-Omta: investeren in basis- en voortgezet onderwijs moet!

Investeren in het basis- en voortgezet onderwijs moet. Dit betoogde Eerste Kamerlid Janny van den Hul-Omta tijdens de behandeling van de begroting Onderwijs en Wetenschappen, d.d. 24 april 2001.

In navolging van werkgevers- en werknemersorganisaties, schoolleiders-, ouder- en leerlingeorganisaties drukte zij de regering op het hart: "Kabinet: investeer nu: resultaten uit het verleden bieden de beste garanties voor de toekomst. Zij vragen (...) structureel een inhaaloperatie van 12 miljard, deels door dit kabinet in te vullen, deels door het volgende."

Deugdelijkheidseisen nodig
Janny van den Hul-Omta: "Maar er is meer countervailing power nodig, wil "onderwijs in stelling" [titel van een beleidsnota van de bewindslieden van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen] lukken. Zo mag de overheid even min inleveren op of relativeren de noodzaak van het stellen van deugdelijkheidseisen. Eindtermen en exameneisen zijn voor het waarborgen van op zijn minst een minimale kwaliteit van het onderwijs van onmiskenbare betekenis. En dan heb ik hier het oog op kernvaardigheden waaraan alle leerlingen die een school voor basisonderwijs of voor voortgezet onderwijs verlaten, moeten voldoen. Zo nodig doen ze daar een jaar langer over."

De hele bijdrage van Janny van den Hul-Omta kunt u downloaden door in de rechtermarge op het diskette-icoon te klikken.