Joop Atsma: CDA wil noodfonds voor MKZ getroffenen

Datum nieuwsfeit: 25-04-2001
Bron: CDA
CDA

Joop Atsma: CDA wil een noodfonds voor door MKZ getroffen veehouders en ondernemers uit MKB

De Tweede Kamerfractie vindt dat er een noodfonds moet komen voor de door MKZ getroffen veehouders en ondernemers uit MKB, wier bedrijven failliet dreigen te gaan. "Geen enkel bedrijf mag failliet gaan", aldus fractiewoordvoerder Siem Buijs, tijdens het plenair debat over de MKZ-crisis, op woensdag 25 april. Verder moeten melkveehouders die hun vee zijn kwijtgeraakt een vergoeding krijgen voor elke liter melk die zij nu niet kunnen verkopen.

Motie over financiële steun veehouders en ondernemers MKB Joop Atsma diende, namens zijn fractie, de volgende motie in:

De Kamer, gehoord de beraadslagingen,

Constaterende dat MKZ voor bedrijven en gezinnen vergaande financiële gevolgen heeft, die ertoe kunnen leiden dat het voortbestaan van het bedrijf in gevaar komt,

Van oordeel dat het MKZ-beleid zich tot dusverre op het financiële vlak beperkt tot een opkoopregeling en taxatievergoeding voor vee, die beide onvoldoende zijn om de dagelijkse kosten in afwachting van herstart van het bedrijf te dekken,

Constaterende dat de huidige regelgeving, zoals bijvoorbeeld de BBZ geen of onvoldoende vangnet geeft voor de specifieke problemen die de betrokkenen ondervinden

Van mening dat het, vanuit sociale en economische overwegingen noodzakelijk is dat er op korte termijn zekerheid komt over beschikbare financiële middelen, zodat er een reëel en duidelijk toekomstperspectief ontstaat voor getroffenen,

Verzoekt de regering de Kamer voor het weekend een Plan van Aanpak voor te leggen, waarin een concrete uitwerking wordt gegeven van het Noodfonds, aanpassing van de bestaande regelingen, en specifiek maatwerk dat nodig is om te voorkomen dat bedrijven failliet gaan of onder een bestaansminimum komen als gevolg van MKZ,

Naar verwachting komt de motie woensdagavond laat in stemming.

Brinkhorst weigert vooralsnog nieuwe toezeggingen
Minister Brinkhorst wilde tijdens het debat geen nieuwe toezeggingen voor financiële steun aan de getroffen veehouders. Vorige week besloot het kabinet tot een opkoopregeling voor biggen, vleesvarkens en kalveren. Verder wil het kabinet vooralsnog niet gaan.

Aanstaande vrijdag wordt er wellicht meer duidelijk, want dan buigt het kabinet zich over de financiële schade binnen en buiten de landbouwsector. Volgende week dinsdag zal er opnieuw een plenair debat over de MKZ-crisis plaatsvinden.