Ochtendflits Amsterdam Euronext 25 april 2001

Datum nieuwsfeit: 25-04-2001
Euronext Amsterdam

25 Apr 2001 Ochtendflits

De Amerikaanse beurzen sloten gisteravond lager. Een nieuwe reeks winstwaarschuwingen uit de technologiehoek zorgden voor een flink verlies (2,1%) op de Nasdaq. Verder bleek het consumentenvertrouwen tot een dieptepunt te zijn gedaald. De Amerikaanse consument maakt zich zorgen om het voortgaande banenverlies en de tegenvallende bedrijfsresultaten. Ook de Dow Jones verloor, maar beperkte dit tot 0,7%.

De Amsterdamse indices nemen de sombere stemming met mate over. Randstad en BESI kwamen voor opening van de beurs met winstwaarschuwingen, waarop flinke koersdalingen volgden. De cijfers die Akzo publiceerde vielen beleggers kennelijk tegen, gezien het ruime koersverlies.

Ook de overige Europese beurzen staan lager. Om 9.40 uur verliest Londen 0,5%, Parijs 0,3%, Frankfurt 0,2% en Brussel 0,6%.

Indices Amsterdam (9.40 uur):
AEX-index: 573.4 (- 0,5%)
AMX-index: 545.5 (- 0,3%)
Euronext 100: 911 (- 0,3%)
Next 150: 987 (- 0,4%)

Belangrijke stijgers:
Numico 42,49 (+ 1,4%)
Vedior 11,60 (+ 4,5%)
VNU 46,00 (+ 3,4%)

Belangrijke dalers:
Akzo Nobel 45,91 (- 6,2%)
BESI 9,35 (- 3,6%)