Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Amsterdam tweede op ranglijst Europese e-business steden

Datum nieuwsfeit: 25-04-2001
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

P E R S B E R I C H T

Amsterdam tweede op ranglijst van Europese e-business steden

Vertrouwen Europese e-tailers groot ondanks wispelturige markt

Rotterdam, 25 april 2001 - Meer dan 75% van de Europese e-tailers blijft vertrouwen in een stijging van de online verkopen. Dat is een van de conclusies uit een onafhankelijk onderzoek dat telecom- en internetdienstverlener Energis liet uitvoeren onder 250 online bedrijven in de vijf belangrijkste Europese e-tail landen. Uit het onderzoek blijkt tevens dat de respondenten Amsterdam zien als tweede belangrijkste Europese hoofdstad voor e-business, na Londen.

Volgens Energis is het optimisme over de toekomst toch verrassend te noemen. Andy Irvine, algemeen directeur: "Er is dus geen sprake van een recessie in de etailmarkt volgens de gevraagde bedrijven. Naast de verwachte omzetgroei zal volgens meer dan 37% van de Europese deelnemers ook de werkgelegenheid de komende zes maanden groeien. Nederlanders zijn weliswaar iets minder optimistisch: van hen verwacht 68% een omzetstijging. Nu online bedrijven steeds meer naamsbekendheid hebben opgebouwd, is het volgens de e-tailers van groot belang om het fundament onder de sector te verstevigen en een succesvolle toekomst te garanderen door mensen en middelen zo effectief mogelijk in te zetten. Investeren in training en werving is voor de meesten topprioriteit."

Koersen bron van zorg
De sterk fluctuerende wisselkoersen vormen wel de grootste bron van zorg voor e-tailers. Ruim 19% verwacht dat wisselkoersen de verkopen negatief zullen beïnvloeden. In Nederland zijn de zorgen het grootst: 28%. De reisindustrie is volgens 45% van de Europese respondenten de sector met de beste kansen voor online verkopen. Een goede tweede vormt de verkoop van boeken en cd's (35%), gevolgd door financiële dienstverlening (29%) en verspreiding van muziek (24%). De deelnemers beoordelen Internet-boekhandel Amazon (61%) als het meest succesvolle merk in Europa. Veilinghuis Ebay (13%) en boeken en cd-zaak BOL (12%) volgen op afstand.

Amsterdam: tweede e-business stad van Europa
Amsterdam komt uit het onderzoek als de tweede e-business stad van Europa. Acht procent van de deelnemers sprak zich uit voor de Nederlandse hoofdstad. Daarmee laat Amsterdam steden als Parijs (6,4%) en München (5,6%) achter zich. Londen brengen de e-tailers nog het meest in verband brengen met e-business. Met 40% staat de Britse hoofdstad ruim aan kop.

Engagement politieke partijen gering
Politieke partijen hebben, zo blijkt uit de onderzoeksresultaten, zich niet geprofileerd om de sector aan zich te binden. Meer dan de helft van de respondenten kan geen politieke partij in eigen land noemen die e-business duidelijk ondersteunt.
Nederland en Groot-Brittannië vormen een uitzondering. In Nederland wijst 28% van de deelnemers de VVD aan als politieke partij die e-business zichtbaar ondersteunt. In Groot-Brittannië scoort de Labour Party hetzelfde percentage.

Online adverteren minder populair
Opmerkelijk is dat de Europese e-tailers off-line adverteren als effectiever beoordelen dan online advertenties: off-line is met 38% het populairst. Alleen de Nederlanders (40%) beoordelen Internet-advertenties als een populairder marketingmedium voor e-tailers.

Halfjaarlijks monitoren
Energis gaat voortaan eens in het half jaar het vertrouwen in e-tail monitoren op eenzelfde wijze zoals nu is gebeurd. Zo kunnen eventuele trends en ontwikkelingen in de e-business markt worden gevolgd. Vijftig e-tailers uit elk van de vijf belangrijkste e-tail landen (Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Nederland en Italië) namen deel aan het onderzoek. De ondervraagde bedrijven variëren van gevestigde retailbedrijven tot innovatieve start-ups. Deze bedrijven opereren in de belangrijkste e-commerce-sectoren, zoals financiële dienstverlening, voedsel en drank, vrijetijdskleding, technologie, muziek, boeken, gokken en reizen.

Energis NV

Energis NV levert telecom- en internet-diensten aan zakelijke gebruikers. Daartoe beschikt het bedrijf over een eigen netwerk voor breedbandige telecommunicatiediensten. Zo maakt ruim 60% van alle Internet Service Providers in Nederland reeds gebruik van de diensten van Energis NV.

Energis is sinds november 1999 actief in Nederland. Het bedrijf is een volle dochter van Energis plc, opgericht in 1993. Energis plc is genoteerd aan de Londense beurs en behoort tot de FTSE top 100.

Energis beschikt over vier datacentra voor haar pan-Europese dienstverlening, twee in Leeds en een in Amsterdam en Frankfurt. Deze datacentra zijn gekoppeld aan het uitgebreide netwerk in Europa. Via Energis Carrier Services worden telecommunicatiediensten aangeboden in 12 Europese landen en in de VS. Tot de Energis Group behoort tevens internet-provider Energis Squared, voorheen Planet Online, die in Engeland twee opeenvolgende jaren is verkozen tot 'Business ISP van het jaar'. Energis investeert voortdurend in de uitbreiding van haar netwerk en innovatieve dienstverlening, zowel in Nederland als in de rest van Europa, met als doel nieuwe zakelijke mogelijkheden voor haar klanten te creëren.

Meer informatie over Energis NV is te vinden op www.energis.nl. Meer informatie over de Energis Group vindt u op www.energis.com.

Meer informatie:

Energis N.V.
Lycke Hoogeveen
Tel.: 010-880 3849
Fax: 010-880 3830
Mobiel: 06 - 54 921 746
www.energis.nl
www.energis.com

Het (digitale) exemplaar van het onderzoeksrapport kunnen wij u op verzoek toesturen. Neemt u hiervoor contact op met: ondergetekende, telefoon: (020) 305 59 56, e-mail: (e.salverda@vansluis.nl) .

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie