Dakdekkers krijgen individueel recht op omscholing

Datum nieuwsfeit: 25-04-2001
FNV

23 april - Dakdekkers: individueel recht op omscholing CAO - (catzfol@wxs.nl)

Werknemers van dakbedekkingsbedrijven krijgen een zelfstandig en individueel recht op omscholing binnen de bedrijfstak. Ze mogen een opleiding kiezen die past binnen hun loopbaan. De kosten worden betaald uit het opleidingsfonds. Wie arbeidsongeschikt wordt, kan verplicht worden tot omscholing. De nieuwe Cao voor de 5.000 werknemers heeft een looptijd van twee jaar. De lonen gaan met in totaal 9 procent omhoog: steeds per 1 juli en 1 januari, eerst tweemaal met 2,5 procent, daarna tweemaal met 2 procent. Wie arbeidsongeschikt wordt moet binnen drie maanden een reïntegratie-aanbod van de werkgever krijgen. Anders kan de werknemer op kosten van de werkgever zelf een reïntegratiebedrijf inschakelen. Al eerder werd dit ook in de Uta-Cao afgesproken (zie Logboek 4 april). Verder wordt 0,1 procent van de loonsom beschikbaar gesteld voor een nieuwe collectieve kinderopvangregeling, mogen 55-jarigen die minstens 15 jaar in dienst zijn kiezen voor een vierdaagse werkweek met volledig loon, en komt er een recht op tien dagen doorbetaald verlof voor stervensbegeleiding en rouw.