Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Markt moet haast maken met Euroconversie

Datum nieuwsfeit: 26-04-2001
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
PERSBERICHT

Utrecht, 26 april 2001

Nieuw Euro Centre of Excellence:
MARKT MOET HAAST MAKEN MET EUROCONVERSIE

Om de toenemende vraag naar euro-projecten te kunnen opvangen, start Cap Gemini Ernst & Young (CGE&Y) vandaag met een nieuw Euro Centre of Excellence. Uit onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat slechts 26% van de kleine en middelgrote bedrijven in het eurogebied is voorbereid op de komst van de Europese munteenheid. "Veel bedrijven vergissen zich in de tijd die het kost om hun systemen euro-compliant te maken", waarschuwt euro-consultant Frank Wammes.

Cijfers uit verschillende onderzoeken waarschuwen voor problemen wanneer de euro begin 2002 wordt ingevoerd. Driekwart van de kleine en middelgrote bedrijven in het eurogebied is niet klaar voor de euro. Slechts 30% van de ondernemingen heeft een inventarisatie gemaakt van wat er in voorbereiding op de euro moet gebeuren. Uit een enquête van De Nederlandse Bank blijkt dat 60% van het Nederlandse bedrijfsleven ook niet van plan is een plan te maken voor de invoering. Als bedrijven er niet voor zorgen op 1 januari de invoering te hebben afgerond, gaat hen dat veel tijd en geld kosten.

Frank Wammes, euroconsultant bij Cap Gemini Ernst & Young: "Naast de IT-aspecten van de euroconversie zelf, is het ook van belang dat de hele organisatie is ingesteld op de komst van de euro. Er kan bijvoorbeeld onduidelijkheid ontstaan over de invloed van de euro op de salarissen. Hierdoor zal de eerste salarisbetaling veel vragen oproepen en de HRM-afdeling daarmee extra worden belast. Een ander voorbeeld is de noodzaak goede afspraken met leveranciers te maken over door te belasten prijzen. Door afronding kan het zijn dat facturen niet overeenkomen en door het systeem worden geweigerd. Dit zorgt voor grote druk op de crediteurenadministratie. De euro heeft veel meer invloed op de bedrijfsprocessen dan op het eerste gezicht wordt vermoed."

In het nieuwe Euro Centre of Excellence werken CGE&Y-medewerkers uit alle sectoren met elkaar samen. Kees Stigter, verantwoordelijk voor europrojecten: "We hebben alle kennis en expertise gebundeld omdat we zien dat de vraag vanuit het bedrijfsleven toeneemt. Om in een krappe arbeidsmarkt voldoende capaciteit te hebben om klanten te kunnen bijstaan in euro-projecten, moeten we nog efficiënter en effectiever omgaan met onze 'resources'. We kunnen nu snel de juiste persoon op de juiste plaats krijgen en gebruikmaken van kennis en mankracht die in de hele organisatie aanwezig zijn. In de nieuwe situatie is het Euro Centre of Excellence een loket dat dicht bij de sectoren staat en precies weet waar kennis, tools en deskundigen te vinden zijn."

Over Cap Gemini Ernst & Young
Cap Gemini Ernst & Young is één van de grootste management- en IT-adviesorganisaties ter wereld en is genoteerd aan de aandelenbeurzen in Parijs en Amsterdam. Op wereldwijde schaal is de onderneming actief in management consulting en IT-dienstverlening, systeemintegratie, technologieontwikkeling, ontwerp en outsourcing. Met deze activiteiten helpt de onderneming zowel traditionele bedrijven als 'dot-companies' voortdurend nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen. De organisatie telt wereldwijd meer dan 59.000 medewerkers, waarvan 9.000 in de Benelux. De organisatie realiseert een omzet van 8,5 miljard euro (pro forma 2000). Meer informatie over specifieke dienstverlening, kantoren en research is beschikbaar op: www.cgey.com en www.nl.cgey.com.

EINDE PERSBERICHT

Noot aan de redactie

Voor meer informatie:

Cap Gemini Ernst & Young, Bart Sikking, woordvoerder Tel.: 030 689 6186; e-mail: (bart.sikking@capgemini.nl)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie