Reclamecampagne Dutchtone misleidend

Datum nieuwsfeit: 26-04-2001

4/22/01
Reclamecampagne "Allin-abonnement" van DUTCHTONE bestaande uit krantenadvertenties, folders en website op essentiële onderdelen misleidend.

dossier 1134/00.0471 en 1135/00.0472 d.d. 21 maart 2001

Naar aanleiding van drie ingediende klachten hebben de Reclame Code Commissie en, in hoger beroep, het College van Beroep geoordeeld dat Dutchtone op misleidende wijze reclame heeft gemaakt voor het Allin-abonnement.

Het College oordeelde dat met zinsneden als "Het voordeel van die Allin-bundel is dat u nooit wordt geconfronteerd met verrassingen achteraf" wordt gesuggereerd dat men als Allin-abonnee niet geconfronteerd zal worden met andere kosten dan het maandelijks bedrag dat men verschuldigd is voor de "belbundel". Deze suggestie is misleidend aangezien men, wanneer men de waarde van de "belbundel" overschrijdt daarvoor wel degelijk achteraf een rekening krijgt, aldus het College.

Het is eveneens onjuist te stellen dat men belminuten die men overhoudt mee kan nemen naar een volgende maand. Immers het meenemen ziet niet op belminuten doch op een eventueel nog resterend geldbedrag.

Het College acht ook de informatie die in de verschillende uitingen wordt gegeven ten aanzien van de door Dutchtone gehanteerde tarieven voor een Allin-abonnement onduidelijk, verwarrend en daardoor misleidend.

Voor nadere informatie: Mevrouw P.E.C. Ancion-Kors, telefoon :0206960019