Uitnodiging perspresentatie Fokker F.8 Duif in Aviodome

Datum nieuwsfeit: 26-04-2001

Dames, heren, vertegenwoordigers van de pers,
hierbij nodigen wij u uit voor de perspresentatie van:

de Fokker F.8 "Duif" uit 1928

Het vliegtuig werd in de afgelopen maanden door een expeditie van het Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome op Schiphol, met de hulp van een lokale indianenstam, geborgen uit de moeilijk toegankelijke binnenlanden van Venezuela.

Na de reis per schip terug naar ons land, is het vliegtuig eerder deze maand aangekomen in de Aviodome. Hier is het inmiddels (op overigens zeer fotogenieke wijze) tentoongesteld in een diorama, tegen het decor van een Zuid-Amerikaanse bergketen. Deze bergketen is de plek waar het vliegtuig in 1939 na een ongeval ook in werkelijkheid is achtergelaten. De opstelling geeft een impressie van de situatie weer, zoals de eerste Aviodome-expeditie het vliegtuig in 1999 heeft aangetroffen.
Een expositie bij de "Duif" vertelt meer over de rol die de Fokker F.8 in de jaren twintig en dertig speelde bij de KLM in het Europese luchtverkeer.

De perspresentatie vindt plaats op donderdag 26 april a.s. om 15.30 uur in het luchtvaartmuseum Aviodome op Schiphol. Bij de presentatie zullen ook de leden van de expeditie die het vliegtuig heeft geborgen aanwezig zijn voor het beantwoorden van vragen. Daarnaast zijn er nabestaanden van een Nederlands bemanningslid aanwezig, die het vliegtuig tussen 1937 en 1939 in Curaçao bij de "Nederlands West-Indische" afdeling van de KLM heeft gevlogen.
Vanaf zaterdag 28 april zal de Fokker F.8 "Duif" ook voor het publiek te bezichtigen zijn.

We verzoeken u vriendelijk ons over uw komst te informeren: tel 020 406 7245 (Yvonne Russ) of per email (yvonne@aviodome.nl)

Met vriendelijke groeten,

Drs. A.P.J. van der Holst,