2000 was voor Europese biotechnologie een recordjaar

Datum nieuwsfeit: 27-04-2001
Ernst & Young

2000 was voor Europese biotechnologie een recordjaar

27 april 2001 - Het jaar 2000 is voor de Europese biotechnologie-industrie een recordjaar geweest. Het kapitaal dat men wist aan te trekken, het aantal nieuwe bedrijven en de omzetten bereikten nieuwe recordniveaus. De focus blijft gericht op het verkrijgen van voldoende kritische massa om de concurrentie aan te kunnen en daar slagen de Europese biotechbedrijven steeds beter in. Toch blijft de achterstand van het versnipperde Europa ten opzichte van het kapitaalkrachtiger Amerika onverminderd groot. Dat blijkt uit het rapport Integration European Life Sciences van Ernst & Young. Het is voor het achtste jaar dat Ernst & Young de resultaten en ontwikkelingen in de Europese biotechnologie in kaart bracht. Volgens expert Pieter Lucas is de sector gezonder dan ooit. De Nederlandse biotechsector is binnen Europa een bescheiden middenmotor. Wel noemt Lucas de biotechnologiebedrijven in ons land een voorbeeld voor andere ondernemende wetenschappers.

Eén van de belangrijkste uitdagingen voor een bedrijf in de biotechnologie is het aantrekken van voldoende kapitaal voor de financiering van investeringen en overnames. In 2000 blijkt de Europese biotechsector daar uitermate goed in te zijn geslaagd. Men wist ruim 6.5 miljard Euro te verwerven en 39 bedrijven vonden de weg naar de beurs. Ook de wereldwijde trend tot schaalvergroting en het verkrijgen van voldoende kritische massa zette zich op het Europese continent door. Door fusies en allianties proberen biotechbedrijven de groei en omvang te realiseren die nodig is om zo snel mogelijk een toppositie te kunnen bemachtigen en daardoor te overleven. Een tweede plaats is zelden voldoende, aldus sectorleider Pieter Lucas van de Life Sciences groep van Ernst & Young. Het aantal fusies, overnames en allianties nam in 2000 met 41 procent ten opzicht van het vorige jaar toe. Daarbij is steeds vaker sprake van allianties tussen biotechnologiebedrijven onderling, waar vroeger vooral overnames door farmaceutische conglomeraten plaatsvonden.

Omdat de groeipotentie van de Europese biotechnologie sterk afhankelijk is van de mate waarin integratie en samenwerking plaatsvinden, zou volgens Ernst & Young de komst van één Europese beurs voor high-tech fondsen voor deze sector een belangrijke vooruitgang kunnen betekenen. Ook binnen Europa afgestemde wetgeving rond bijvoorbeeld patenten en toegestane medicijnen alsmede verder geharmoniseerde fiscale regelgeving is van groot belang. Door de versnipperde situatie in Europa hebben de Amerikaanse bedrijven een duidelijk concurrentievoordeel. Europese en nationale overheden kunnen zorgen voor een meer eerlijke strijd, aldus Lucas.

Binnen Europa is het Verenigd Koninkrijk de onbetwiste leider in de biotechsector. Een derde van alle beursgenoteerde biotechnologieondernemingen in Europa is Brits, een kwart van alle opbrengsten wordt in het Verenigd Koninkrijk gerealiseerd en Britse bedrijven hebben de helft van alle werknemers in deze sector op de loonlijst staan.
Dat deze dominante rol onder druk staat, blijkt uit het feit dat tussen de top tien biotechbedrijven die in 2000 naar de beurs gingen geen enkel Brits bedrijf zat. Met name Zwisterland en Duitsland worden door de onderzoekers als snelle volgers omschreven. Zo startten vorig jaar 330 biotech-bedrijven in Duitsland ten opzichte van 281 in de UK. Bovendien lonken verschillende Duitse biotechtoppers naar Britse en Amerikaanse bedrijven en is een overnamegolf vanuit Duitsland niet ondenkbaar. De Duitse overheid is overigens een belangrijke motor achter deze ontwikkeling en geeft ruimhartig steun aan de biotechnologiesector.

Nederland is in de biotechsector een middenmotor en staat op de zevende plaats, voor landen als België en Denemarken maar achter o.a. Duitsland, Frankrijk en Finland. Pieter Lucas: Wanneer we de prestaties van de Nederlandse biotechnologie afzetten tegen het inwonertal, doen we het zeker niet slecht. Het klimaat voor ondernemende wetenschappers begint te verbeteren. De overheid biedt steun, maar zou hierbij meer moeten concentreren. Nederland telt nu tachtig biotechbedrijven. Twee van deze bedrijven, Crucell en IsoTis, gingen in 2000 naar de beurs. Volgens Lucas hebben deze bedrijven door een goed beschermde kennisbasis een voorbeeld-functie voor andere ondernemende wetenschappers.

De belangrijkste cijfers van het European Life Sciences-rapport op een rijtje:

* Europa telde in 2000 1570 biotechbedrijven (16% meer dan in 99) die zich bezig hielden met in totaal 278 producten in verschillende ontwikkelingsfasen;

* Alhoewel Europa meer bedrijven telt dan de Verenigde Staten, zijn de laatste groter in omvang, winstgevender en geven zij beduidend meer uit aan onderzoek & ontwikkeling;

* De top tien biotechbedrijven in de VS zijn vier keer zo kapitaalkrachtig als de top tien bedrijven in Europa;
* Strategische allianties blijven een belangrijke rol spelen in de biotech-sector. In 2000 vonden 403 van zulke allianties plaats een toename ten opzichte van 99 met 54 procent;
* In 1998 waren 86 procent van alle allianties gericht op farmaceutische bedrijven. In 2000 was dat nog maar 64 procent vanwege de toename van allianties tussen biotechbedrijven onderling;

* Biotechnologiebedrijven doen het op de beurs beduidend beter dan veel andere ondernemingen uit de Nieuwe Economie. Waar de NASDAQ in 2000 een koersval van 39 procent liet zien, boekten de biotechbedrijven een koersstijging van 50 tot 75 procent;
* Kapitaalverschaffers stoken meer dan 6.5 miljard Euro in biotechbedrijven een ruime vervijfvoudiging ten opzichte van 99 (1.1 miljard Euro). In de VS kwam het totaal aan verworven vermogen uit op 33 miljard ten opzichte van 6.3 miljard vorig jaar;

* De 39 Europese bedrijven die naar de beurs gingen haalden met hun IPOs samen 3 miljard Euro op ten opzichte van 0.3 miljard vorig jaar. In totaal zijn er nu 105 biotechbedrijven in Europa met een marktkapitalisatie van 75 miljard Euro;

* Europese biotechbedrijven zitten steeds beter bij kas: 60 procent van alle bedrijven heeft voldoende geld in huis voor de komende vier jaar (de zogenaamde burn rate) ten opzichte van 46 procent in 1999.

Voor een nadere toelichting op het rapport kunt u contact opnemen met Pieter Lucas op 070 328 63 19. Voor andere informatie kunt u contact opnemen met persvoorlichter Jan-Willem Wits van Ernst & Young op 010 407 43 59. Of surf voor de highlights van het rapport naar onze collegas in de United Kingdom.