Politiebericht Groningen: kratten bier gestolen

Persberichten Regiopolitie Groningen
Vrijdag 27 april 2001

Dagelijkse berichten regio Groningen

Stadskanaal: auto in de sloot
Een 20-jarige inwoonster van Veendam is donderdagavond op de N366 bij Stadskanaal ter hoogte van de afslag Onstwedde met haar auto in de sloot geraakt. Ze bleef daarbij ongedeerd. De auto liep uiteraard flinke schade op. Ze week uit voor een tegenligger die iets over de wegas reed. Toen ze in de berm raakte kon ze de auto niet meer corrigeren. De auto is door een bergingsbedrijf uit de sloot gehaald.

Vlagtwedde: aanhouding voor diefstal kratten bier Een 19-jarige inwoner van Ter Apel is donderdagnacht aangehouden voor de diefstal van 26 kratten bier vanaf het afgesloten terrein bij een slijterij aan de Rinsemastraat in Vlagtwedde. Betrokkene wasbij een kennis aan de Weenderstraat in Vlagtwedde bezig de kratten uit te laden vanaf een trolley die hij gemakshalve maar had meegenomen. Hij werd daarbij gesnapt door een getuige die dit uiterst vreemd vond en dus de politie inseinde. Die constateerde vrij snel dat het ging om gestolen kratten. De kratten zijn in overleg met de eigenaar weer teruggebracht naar de slijterij. De verdachte is voor nader onderzoek vastgezet.

Finsterwolde: auto tegen boom, chauffeur ernstig gewond Een 38-jarige automobilist uit Finsterwolde is donderdagnacht ernstig gewond geraakt toen deze op de Modderland in zij n woonplaats van de weg raakte en tegen een boom botste. Hij is onder meer met hoofd- en borstletsel overgebracht naar het ziekenhuis. Zijn auto was totaal vernield Het slachtoffer moest door de brandweer uit het wrak worden geknipt. De politie constateerde een alcohollucht bij de man. Ter vaststelling van het alcoholpromillage is bij hem bloed afgenomen. Tevens is zijn rijbewijs ingevorderd.

Aduard: motorrijder gewond bij botsing
Bij een frontale botsing donderdagavond op de Friesestraatweg bij Aduard is een 26-jarige motorrijder uit Groningen ernstig gewond geraakt. De man reed op zijn motorfiets komende van de richting Zuidhorn Vermoedelijk door een hoge snelheid verloor hij de controle over het voertuig en kwam ten val. Hij schoof door over het wegdek en kwam in botsing met de vanuit tegengestelde richting komende personenauto, bestuurd door een 41-jarige inwoner van Warfhuizen. Hij liep daarbij een beenbreuk op en mogelijk inwendig letsel. Hij is voor behandeling overgebracht naar het ziekenhuis. De beide voertuigen raakten flink beschadigd. Deze zijn door een bergingsbedrijf afgevoerd.

Zuidwolde: auto in de sloot
een 31-jarige inwoonster van Bierum is donderdagmorgen op de Eemshavenweg bij Zuidwolde na een slip in de sloot geraakt. Zij raakte daarbij niet gewond en kon zelfstandig uit de auto komen. De vrouw raakte in een slip nadat ze tijdens het inhalen van een personenauto die voor haar reed plotseling werd geconfronteerd met een tegenligger die ze eerst niet had gezien. Ze trapte op de rem, maar slaagde er niet meer in de auto op de weg te houden. Ze reed in de richting Groningen. De auto is door een bergingsbedrijf uit de sloot gehaald.

Appingedam: brutale etalageroof
Uit een etalage van een kledingwinkel aan de Wijkstraat in Appingedam is woensdagnacht op een brutale wijze kleding geroofd. Er was door de onbekende dader een putdeksel door de ruit gegooid. Daarna zijn uit de etalage onder meer twee leren jassen gehaald, alsmede enkele broeken. De totale waarde van de kleding is rond de duizend gulden. De schade is uiteraard vele malen groter. De politie verzoekt aan eventuele getuigen om contact op te nemen met de politie in Delfzijl telefoon 0900-8844.

Zuidbroek: achtervolging bromfietser
Donderdagavond is na een achtervolging een 21-jarige inwoner van Zuidbroek aangehouden voor het rijden zonder helm. Toen de politie hem wilde controleren ging hij er op zijn bromfiets vandoor. Het lukte de verdachte in eerste instantie om te ontkomen, maar korte tijd later kon de verdachte alsnog aangehouden worden. Omdat de agenten een alcoholgeur roken moest de verdachte tevens een blaastest doen. Hieruit bleek dat de verdachte een promillage van 1,25 in zijn bloed had. Tegen de verdachte is procesverbaal opgemaakt. De bromfiets is voor technisch onderzoek aan het bureau geplaatst.

Appingedam: vandalisme op treinstation
Donderdagnacht werd er melding gedaan van vernieling op het treinstation. Ter plekke bleek dat acht ramen van de wachtruimte waren vernield. Een getuige zag twee jongens van ongeveer achttien jaar wegfietsen. De politie kon de daders niet achterhalen. De politie verzoekt eventuele getuigen om contact op te nemen met de politie in Delfzijl telefoon 0900-8844.

Zuidwolde: alcomobilist
Vrijdagmorgen werd een 36-jarige inwoner van de gemeente Eemsmond, na een ongeval, lopend aangetroffen op de Eemshavenweg. Na onderzoek bleek dat de man alcohol had gebruikt. Tevens bleek dat hij kort daarvoor als bestuurder van een auto in de bocht voor de afslag Noordwolde de controle over zijn voertuig had verloren. Het voertuig kwam daardoor vast in de berm. Verdachte verklaarde dat hij moest uitwijken voor een inhalende tegenligger en daardoor in een slip kwam. Een blaastest wees uit dat hij 0,75 promille in zijn bloed had.

Garrelsweer: snelheidsmaniak aangehouden
Donderdagnacht is een 24-jarige man uit Appingedam zijn rijbewijs kwijtgeraakt nadat hij de maximum snelheid ver had overtreden. Op de Provincialeweg N360 voor Garrelsweer reed verdachte al veel te hard. Na Ten Boer echter werd de snelheid nog meer verhoogd. Hier werd een snelheid gemeten van meer dan 160 km/u. Uiteindelijk kon de bestuurder in Appingedam worden aangehouden en werd zijn rijbewijs ingevorderd. De lease-auto werd in beslag genomen.

Groningen: gewapende overvallen; drie verdachten aangehouden De politie is er donderdagavond in geslaagd om kort na twee gewapende overvallen in de binnenstad van Groningen de vermoedelijke dader aan te houden. Het gaat om een 20-jarige Stadjer. Tevens zijn twee 19-jarige stadsgenoten aangehouden. De politie onderzoekt hun betrokkenheid bij de overvallen. Donderdagavond omstreeks 19.00 uur vond de eerste overval plaats op een kledingzaak in de Poelestraat. De caissière werd door de 20-jarige man bedreigd met een pistool en gesommeerd geld af te geven. Hij vertrok met enkele tientjes de winkel. Even later probeerde hij hetzelfde in een duiksportzaak aan de Nieuweweg. Daar kreeg hij echter niet snel genoeg zijn zin, waarop hij vertrok. Vermoedelijk omdat er vrij veel politie op de been was, ging hij een eetcafé aan de Nieuweweg binnen waar hij even later werd ontdekt door een zoekende politieman. Deze was samen met de overvallen caissière op zoek naar de dader en constateerde dat de man voldeed aan het signalement en zich vreemd gedroeg toen de politieman naar binnen keek. De caissière herkende de man onmiddellijk, waarna deze werd aangehouden. In het café waren de andere twee stadjers bij hem. Zij probeerden bij de komst van de politie iets weg te moffelen wat ze van de 20-jarige verdachte kregen, waarop ook zij werden aangehouden. Bij de aanhouding werd het vuurwapen niet gevonden. De politie vermoedde dat het wapen mogelijk verborgen was in het café. In overleg en met volledige medewerking van de eigenares van het café werd de zaak ontruimd om de politie gelegenheid te geven naar het wapen en eventuele buit te zoeken. In die tijd werd bekend, dat het wapen in een plastic tas was gevonden aan het politiebureau. Het bleek om een neppistool te gaan dat echter niet van echt was te onderscheiden. De drie zijn voor nader onderzoek ingesloten. In overleg met justitie wordt vandaag bepaald wat er met de drie verdachte verder gebeurt.

Groningen: inval
De politie heeft donderdagochtend een inval gedaan in een woning aan de Hyacintstraat. Naar aanleiding van klachten over drugsactiviteiten werd de woning betreden. In de gehele woning werden allerlei goederen aangetroffen voor een professionele weedkwekerij. Een grote hoeveelheid planten lagen te drogen en er werd ruim 3.5 kg weed aangetroffen. Ook troffen agenten een som geld aan. De goederen zijn in beslag genomen en vernietigd. In de loop van de dag meldde de 34-jarige bewoner zich aan het politiebureau. Hij werd gehoord en na verhoor heengezonden.

Groningen: bedreiging
In een opvanghuis aan de Hoekstraat heeft de politie donderdagochtend bemiddeld tussen een tweetal bezoekers. Een 34-jarige bezoekster werd bedreigd door een 45-jarige bezoeker. Op straat spraken agenten de 45-jarige stadjer aan. Hij ging direct door het lint en begon zich op straat uit te kleden. Nadat de man meegenomen was naar het bureau werd hij ter ontnuchtering ingesloten. In de loop van de dag is hij gehoord over de bedreiging en vervolgens overgedragen aan Regiopolitie Drenthe voor andere strafbare feiten.

Haren: letsel bij ongeval
Op de Waterhuizerweg liep een 12-jarige meisje uit Haren donderdagochtend een beenbreuk op. Het slachtoffertje fietste vanuit een fietspad de rijbaan op en verleende daarbij geen voorrang aan een 58-jarige automobiliste uit Sappemeer. Het meisje moest tengevolge van de aanrijding met letsel naar een ziekenhuis worden gerbracht.

Groningen: man ernstig gewond bij botsing met bus Op de kruising Zuiderdiep/Oosterstraat raakte een 41-jarige man uit Groningen donderdagmiddag ernstig gewond, nadat hij met zijn fiets in botsing was gekomen met een autobus. Het slachtoffer kwam vanaf de Rademarkt en stak de kruising richting Oosterstraat over. Hij verleende daarbij geen voorrang aan de autobus die over het Zuiderdiep reed. Het slachtoffer werd door de bus geschept en kwam met zijn hoofd op straat. Met ernstig hoofdletsel is het slachtoffer naar een ziekenhuis gebracht. De politie zoekt nog getuigen van het ongeval die zich kunnen melden bij het politiebureau aan de Rademarkt, telefoon 0900-8844.

Inlichtingen, Afdeling Communicatie, 0900-8844.