Stichting Wakker Dier noemt varkensboeren hypocriet

Bron: Stichting Wakker Dier
Stichting Wakker Dier

Persbericht - HYPOCRISIE VARKENSBOEREN 27 april 2001

Amsterdam, 27 april 2001; De Stichting Wakker Dier verwijt de varkenssector hypocrisie in de discussie rondom de opkoopregeling. De huidige overvolle biggen stallen worden mede veroorzaakt doordat een groot deel van de varkensboeren voorafgaand aan de MKZ-crises al meer biggen in de stal had dan volgens de wet (het Varkensbesluit) was toegestaan. Nu sinds de MKZ-crises de afvoer van oudere biggen beperkt is, raken de stallen extra snel vol. Wakker Dier betreurt het ten zeerste dat hier wederom de dieren het slachtoffer van worden. Wakker Dier wil dan ook dat Varkenshouders waar de afgelopen 10 jaar door de AID is geconstateerd dat zij zich niet aan de minimale oppervlaktenormen hielden, niet in aanmerking komen voor de opkoopvergoeding. Wel zouden zij moeten worden gedwongen om een oplossing te zoeken voor de overvolle stallen zoals een fokverbod, tijdelijk gebruik van lege stallen (van de beëindigingregeling) en het bouwen van meer noodonderkomens.
Al jaren blijken varkenshouders de dierenwelzijnswet voor de varkenshouderij (het Varkensbesluit) op grote schaal te overtreden. Uit recent onderzoek van de AID blijkt dat 57% van de varkenshouders de varkens te krap, te duister of zonder afleidingsmateriaal te hebben gehuisvest. Een van de veel voorkomende overtredingen betreft het te krap huisvesten van biggen. In 1998 is wettelijk vastgelegd dat biggen een minimum leefoppervlak dienen te hebben van 0,4 vierkante meter per big. Het overgrote deel van de varkenshouders heeft zich nog niet aangepast aan deze norm van 1998. Omdat de overgangstermijn 10 jaar bedraagt mogen varkenshouders tot 2008 hun biggen in oude stallen nog houden op de oude norm van 0,3 vierkante meter per big. Maar zelfs deze minimale wettelijke norm van 0,3 vierkante meter wordt door een groot deel van de varkenshouders overtreden. Uit voornoemd onderzoek van de AID blijkt dat 12% van de biggenhouders zelfs dit oppervlak hun biggen niet gunt en dat 48% van deze bedrijven de zeugen te krap heeft zitten. Mede hierdoor ontstaan nu grote welzijnsproblemen door overvolle stallen. Wakker Dier heeft al diverse malen bij de minister aangedrongen op betere handhaving van deze wet. Afgelopen najaar heeft Wakker Dier 50 strafrechtelijke procedures opgestart tegen varkensboeren die de dieren te krap hadden gehuisvest. De minister heeft al meermalen aangegeven dat de massale overtreding van het Varkensbesluit hoge prioriteit heeft maar heeft tot dusverre nog niet een acceptabel handhavingsniveau kunnen afdwingen. Er wordt te weinig gecontroleerd en 90% van de overtredingen wordt afgedaan met een waarschuwing in plaats van strafrechtelijke vervolging.