Netelenbos krijgt ROVER-handleiding Waar staat de reiziger

Datum nieuwsfeit: 27-04-2001
Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)

WAAR STAAT DE REIZIGER?

Op vrijdag 27 april om 9.00 uur biedt ROVER op het ministerie de handleiding "Waar staat de reiziger" aan Minister Netelenbos aan. De handleiding biedt een praktisch stappen-schema waarmee afdelingen van ROVER en andere consumentenorganisaties optimaal van hun adviesrecht bij (openbare) aanbestedingen, zoals vastgelegd in de wet Personen-vervoer, gebruik kunnen maken. Ook biedt ROVER bijgaande open brief aan, waarin wordt aangegeven dat de reizigers het conflict bij de NS zat zijn en dat de reiziger centraal moet komen te staan om tot een echte oplossing van het conflict te komen. In de brief, die ook aan de andere betrokkenen bij de spoorwegen wordt gestuurd, stelt ROVER verder dat de reiziger een wezenlijke invloed moet krijgen op de dienstverlening van de NS door hen te betrekken bij het nieuwe productiemodel, door een instemmingsrecht voor het LOCOV op wezenlijke zaken en door een recht van voordracht voor leden van de Raad van Commissarissen.

Met de Wet Personenvervoer 2000 is de rol van overheid en vervoerbedrijven ingrijpend veranderd, evenals hun onderlinge verhouding. ROVER heeft als consumentenorganisatie een wettelijk adviesrecht gekregen bij het bepalen van de kwaliteit van het stads- en streekvervoer. Ter ondersteuning van de ROVER-afdelingen en andere consumentenorganisaties in deze nieuwe rol, heeft ROVER de handleiding "Waar staat de reiziger?" opgesteld. De uitgave legt uit hoe reizigers invloed kunnen hebben op het proces van aanbestedingen en aan welke eisen goed openbaar vervoer moet voldoen. Het geeft een checklist van kwaliteitseisen die in ieder program van eisen en concessie moet worden opgenomen.

Na het uitkomen van het akkoord tussen NS en de vakbonden en de reactie daarop van de personeels-collectieven vraagt ROVER zich daar ook af: waar staat de reiziger? In een open brief aan de Minister, de Directie, de Raad van Commissarissen, de Personeelscollectieven, de Ondernemingsraad en de Vakbonden constateert ROVER dat de reiziger uit het oog verloren is. Zij dringt erop aan dat alle partijen nu eindelijk de klant centraal gaan stellen. Niet alleen in mooie woorden, maar door werkelijk aan de wensen van de klant tegemoet te komen en die tot uitgangspunt te nemen van het "productiemodel".

Daartoe vraagt ROVER in de brief om een advisering door het LOCOV over de toetsingscriteria voor nieuwe productiemodellen, een instemmingsrecht voor het LOCOV bij voor reizigers wezenlijke zaken, vertegenwoordiging van de reizigers in een eventuele arbitragecommissie, en een recht van voordracht door het LOCOV voor 2 leden van de Raad van Commissarissen.

Amersfoort, 27 april 2001

De bijgaande open brief vind u hier.

Deze pagina is gemaakt op: 27-04-2001
Laatste verandering: 27-04-2001