Met niet nakomen 'Kyoto' lokken VS handelsmaatregelen uit

Partij van de Arbeid

Met niet nakomen 'Kyoto' lokken VS handelsmaatregelen uit

27 april 2001 PvdA-voorlichting

De Verenigde Staten vinden economische argumenten belangrijker dan het mondiale klimaatprobleem, concluderen de PvdA-kamerleden Ferd Crone en Margreet de Boer uit het feit dat de Amerikaanse president Bush weigert de klimaatafspraken van Kyoto na te komen. Bush is niet bereid de uitstoot van kooldioxyde, één van de belangrijkste broeikasgassen, terug te dringen omdat dat 'economisch onverstandig zou zijn'. Volgens Crone en De Boer missen de VS hierdoor niet alleen de kans op een 'schone' economie, ook lokken zij op deze manier handelsmaatregelen van de Europese Unie (EU) uit.

"De VS laten als grootste veroorzaker van het mondiale klimaatprobleem de rest van de wereld in de steek, vooral ontwikkelingslanden en toekomstige generaties", stellen de beide kamerleden vast. "Bovendien levert ze dat een handelsvoordeel op tegenover Europa omdat Europese bedrijven immers wel maatregelen moeten nemen die de Amerikaanse nalaten. Maatregelen die onvermijdelijk in de kostprijs moeten worden verwerkt.

Crone en De Boer willen de VS met gelijke munt terugbetalen ("Dat is de enige taal die ze verstaan") door met handelsmaatregelen in de vorm van importheffingen of sancties het Europese concurrentienadeel op te heffen. Als klimaatwoordvoerder van de PvdA zal Crone over twee weken in Zweden bij Europese collega-parlementariërs hiervoor steum proberen te verwerven.

Intussen maakt de EU goede vordering op het gebied van klimaatafspraken en is er een stap gezet op de moeizame weg naar een Europese ecotax. De EU zou kunnen besluiten de bedrijven te compenseren die klimaatvriendelijk opereren, maar dat moet dan worden opgebracht door de Europese belastingbetaler. "Die subsidieert dan feitelijk het milieu-onvriendelijk gedrag van de VS die daarmee verkapte staatssteun geven aan hun energie-intensieve industrie. Nee, dan zijn handelsmaatregelen effectiever."

Crone en De Boer vinden de onverschilligheid van de VS tegenover klimaatverandering des te schrijnender omdat geïndustrialiseerde landen als Nederland en de VS via moderne technieken een schone economie kunnen bewerkstelligen tegen kosten die slechts 0,2 procent van het bruto nationaal product bedragen.