Banken sluiten akkoord over acceptatieplicht

Leger des Heils

Banken sluiten akkoord over acceptatieplicht

- April 27, 2001 - 11:17 AM

De Nederlandse banken zijn een akkoord overeengekomen met het ministerie van Financiën en het Leger des Heils over een acceptatieplicht voor particuliere klanten. Alle natuurlijke personen krijgen daardoor in Nederland toegang tot betalingsverkeerssystemen en elementaire bankdiensten zoals een betalingsrekening. De grotere netwerkbanken verplichten zich in dit convenant niemand uit te sluiten.
Dit meldde directeur Hein Blocks van de Nederlandse Vereniging van Banken op 19 april j.l. bij de presentatie van het NVB-jaarverslag. Het convenant zal binnenkort formeel worden ondertekend, kondigde Blocks aan. Nederland is hiermee na België het tweede land in Europa 'en mogelijk van de hele wereld' dat particulieren een ongeselecteerde geeft tot basisbankdiensten. Hiermee is volgens Blocks voor het eerst de Nederlandse contractvrijheid ingeperkt.

(bron Het Financieele Dagblad)