Groen(e) minister subsidieert vervuiling in Vlaanderen

Datum nieuwsfeit: 27-04-2001
Vlaamse Volksunie

Groen(e) minister subsidieert vervuiling (27/04/01)

Minister van Volksgezondheid en Leefmilieu Aelvoet geeft in het LPG-dossier weinig blijken van een goede, laat staan van een groene, bestuursaanpak. Het premiestelsel voor de plaatsing van LPG-installaties, waarvoor de regering-Verhofstadt 246 miljoen fr. uittrok, beoogde de verbetering van de luchtkwaliteit door de beperking van de uitstoot. Een VAB-studie komt tot de bevinding dat de maatregel eerder de luchtvervuiling bevordert, dan wel bestrijdt. Automobilisten worden financieel aangemoedigd tot aankoop van LPG-installaties die sterker vervuilen dan gewone benzine- of dieselmotoren.

De VU wees nog vóór de implementatie van het premiestelsel op de studie van het Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek (VITO) waarin werd bewezen dat nieuwe autos op LPG veel minder vervuilen dan oude wagens waarin een nieuwe LPG-installatie wordt ingebouwd. De huidige verwondering is dus enigszins misplaatst.

De VU klaagt nogmaals aan dat het premiestelsel niet geldt voor nieuwe wagens en dat de forfaitaire premie geen rekening houdt met de prijs- en kwalitatieve verschillen tussen conventionele en moderne installaties.
Ook de afwezigheid van milieunormen voor het verkrijgen van de LPG-premie wekt verbazing. Ondertussen slaagt de technische controle er niet in om vervuilers te strikken. De VU bepleit daarom de invoering van emissienormen naar Nederlands model.

Het tart de verbeelding dat eerst een premiestelsel wordt uitgewerkt om vervolgens pas kwaliteitscriteria te gaan implementeren. Wie enige groene expertise verwachtte in dit dossier komt bedrogen uit.

Tot slot dient erop gewezen te worden dat het perverse neveneffect van het LPG-premiestelsel een eerste onzalige gevolg is van de regeringsmethodiek om honderd en één maatregelen, waaronder het LPG-premiestelsel, in één programmawet te proppen. Diezelfde programmawet werd vervolgens met de karwats door het parlement gejaagd. Hierdoor wordt elk grondig parlementair debat onmogelijk gemaakt.

VU-kamerfractievoorzitter Frieda Brepoels zal de minister eerstdaags over de kwestie interpelleren.

Auteur:
Kamerfractie