Nieuw onderzoek naar loonuitbetaling uitzendkrachten

Datum nieuwsfeit: 27-04-2001
Dienstenbond CNV

Nieuw onderzoek naar loonuitbetaling uitzendkrachten: eerdere uitkomsten waren ronduit schokkend

Dat aanvullend onderzoek is hard nodig, want de uitkomsten van het eerste onderzoek waren ronduit schokkend. Bestuurder Maurice Limmen van de Dienstenbond CNV doelt op het rapport van de Stichting VRO. Daaruit bleek dat meer dan tien procent van de uitzendkrachten gedurende de looptijd van de vorige Uitzend-CAO niet de loonsverhoging kregen waar ze recht op hadden. Er zijn zelfs aanwijzingen dat het om veel meer dan tien procent gaat, zegt Limmen.
Hij heeft grote twijfels over het functioneren van deze CAO, een CAO waar vorig jaar heel hard voor geknokt moest worden. Dat leverde uiteindelijk een mooi resultaat op. En dan dit, verzucht Limmen. In het najaar gaan we met de uitzendwerkgevers de wet Flex en Zekerheid evalueren. Dan praten we ook over fundamentele zaken in de Uitzendsector, zoals welke CAO van toepassing moet zijn op uitzendkrachten: inlenende CAOs of ABU-CAO.
Voorlopig zit de Dienstenbond CNV midden in de onderhandelingen voor een nieuwe Uitzend-CAO. De bond gaat zich onder meer focussen op nalevingsproblematiek, employability en inkomen.

Hoofddorp, 27 april 2001