Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nieuwe onderwijsprogramma's van het Limburgs Museum

Datum nieuwsfeit: 28-04-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Limburgs Museum
Zoek soortgelijke berichten
Limburgs Museum


Het Limburgs Museum en het Voortgezet Onderwijs

VMBO en Basisvorming

Vanaf voorjaar 2001 liggen er over een aantal vaste presentaties speciaal voor de basisvorming ontwikkelde museumlessen klaar, die aansluiten op de kerndoelen.
Beschikbaar zijn dan programma's voor Militairen op de grens (romeinen), Ridders, Jonkvrouwen en Horigen, Stadsleven (beide Middeleeuwen) en Familieleven (volkscultuur). Neem hierover gerust contact op met de educator voortgezet onderwijs; dhr. H.Luijten 077-3522112 of (h.luyten@limburgsmuseum.nl).

Deze museumlessen gaan dus formeel uit van de officiële basisvormingprogramma's van het vak geschiedenis in het voortgezet onderwijs. Maar voor de leerlingen is het een aantrekkelijke en ontdekkende manier om iets te weten te komen over de geschiedenis van Limburg in vergelijking met de Nederlandse geschiedenis. De leerlingen worden met stukjes tekst, foto's of (strip)tekeningen, door het museum geleid en krijgen zo de gelegenheid om zelfstandig lerend hun eigen vaardigheden te ontwikkelen en van relevante feiten op de hoogte te raken.

Tweede Fase

Voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs (tweede fase) worden er in het tweede jaar van openstelling van het Limburgs Museum naast introductielessen over alle mogelijkheden binnen het museum, vooral individuele lespakketten ontwikkeld. Deze zullen de leerlingen helpen om in het kader van de profielen Cultuur en maatschappij en Economie en maatschappij te kunnen werken aan eigen onderzoek. Dit is bijvoorbeeld al uitgewerkt in het Tweede Fase programma bij de wisselexpositie Jong!. De leerlingen konden geheel zelfstandig met behulp van de website en een bezoek aan het museum een praktische opdracht of profielwerkstuk voor geschiedenis maken, of een aantal opdrachten uitvoeren in het kader van CKV1.

Ook voor de Tweede Faseleerlingen biedt het Limburgs Museum een scala aan mogelijkheden. Naast de vaste collectie en de educatieve programma's die hiervoor in de tweede helft van 2001 worden ontwikkeld, kunnen geïnteresseerden OP AFSPRAAK ook gebruik maken van de uitgebreide bibliotheek van het Limburgs Museum. Deze bibliotheek bestaat uit een verzameling specialistische literatuur over kunst, cultuur en geschiedenis van de provincie Limburg en de aangrenzende gebieden. Neem hiervoor contact op met mevr. M.Moorman 077-3522112 (m.moorman@limburgsmuseum.nl). Het is de bedoeling dat op termijn een informatiecentrum wordt geopend waar het publiek tijdens de openingstijden van het museum vrij in en uit kan lopen tijdens hun zoektocht naar informatie.

Carnaval interactief

Tevens moet hier worden vermeld dat het Limburgs Museum participeert in het gezamenlijke project Carnaval interactief van de Bond van Carnavalsverenigingen in Limburg (BCL), Samenwirkende Limburgse Vastelaovesvereiniginge (SLV), Stichting Carnavalsmuseum, Veldeke Limburg en Fontys Hogeschool Sittard. Het project is a priori bedoeld voor leerlingen van de bovenbouw van de basisschool en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Dit gebeurt via een op de leerlingen afgestemd internetprogramma over de historische en actuele carnavalsviering. Leerlingen kunnen er zelfstandig en gestuurd door interesse mee werken, maar men kan er ook voor kiezen hen aan te sturen met opdrachten. Door aparte software te gebruiken, kunnen de leerlingen de resultaten van hun noeste vlijt zelfs meteen op het World Wide Web plaatsen. De betrokkenheid van genoemde participanten staat garant voor kwaliteit. Voor de informatie, de opdrachten en het publiceren op het www wordt gebruikgemaakt van de internet/kennisnet-toepassing "Regio-On-Line" (www.rol.nl). Carnaval interactief kan door de grote hoeveelheid aan bronnen - zowel historische als actuele, en zowel film als muziek- op een werkbare en bovendien alleszins prettige manier ICT bij de maatschappijvakken implementeren.

U ziet: Het Limburgs Museum als 'werkplaats van het geheugen' wordt in de meest letterlijke zin des woords ingevuld!

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie