Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Danny van Dongen tevreden na Formule König-debuut

Datum nieuwsfeit: 28-04-2001
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Persbericht t.a.v. de (auto)sportredactie

DANNY VAN DONGEN TEVREDEN NA FORMULE KÖNIG-DEBUUT

Oschersleben (D)/Zandvoort, 28 april 2001. Op het circuit van Oschersleben bij Maagdenburg heeft de Zandvoortse autocoureur Danny van Dongen zijn debuut gemaakt in de formulewagens. Hij startte in de eerste race van de Duitse Formule König-klasse, die sinds een aantal jaren door Volkswagen wordt ondersteund. Dat de klasse goed is voor jonge talenten, bewijst wel het feit dat ene Michael Schumacher ooit zijn succesvolle loopbaan in de Formule König startte. Zijn eerste optreden in de klasse beëindigde Van Dongen na een minimale voorbereiding als 14e, een resultaat waarmee hij zelf niet ontevreden was.

Twee dagen voor de seizoensopener van de Formule König kreeg Danny van Dongen een uitnodiging om deel te nemen aan deze race. De net 18-jarige MEAO-scholier reisde snel naar het circuit van Oschersleben af. Voor Van Dongen kwam hiermee een grote wens uit. Na twee seizoenen in de Citroën Saxo CUP, met vorig jaar vier podiumplaatsen waaronder een zege, had Danny zich ten doel gesteld om zijn loopbaan in de formulewagens voort te zetten. Na een succesvolle test vorige week kreeg hij de mogelijkheid om met het gerenommeerde Duitse Formule König-team MPP Schwadtke Racing in de openingsrace van het seizoen te starten.

In de tijdtrainingen op vrijdag was het jonge Zandvoortse talent nog niet geheel tevreden. In de eerste sessie draaide hij de 18e tijd, in de tweede tijdtraining kon hij zijn startpositie nog met twee plaatsen verbeteren. Hij was niet geheel tevreden: "We hebben nogal wat problemen met de afstelling van de auto." Van Dongen klaagde met name over veel overstuur, wat het moeilijk maakte om een snelle rondetijd te realiseren. "Natuurlijk kan ik de auto wel opvangen als de achterkant uitbreekt, sinds mijn kinderjaren geef ik al anti-slipinstructies bij Slotemakers Anti-Slipschool. De kunst is om het overstuurde karakter van de auto te verminderen, op dat gebied heb ik samen met het team nog het nodige werk te verzetten", verklaarde Van Dongen na de beide tijdtrainingen. Het 3,667 km lange circuit van Oschersleben omschreef de coureur als technisch lastig. "Het circuit heeft veel bochten, er zit van alles in. Je hebt constant wat te doen."

Van tevoren hoopte Danny van Dongen al op regen voor de wedstrijd, en die wens kwam uit. "Ik vind regenrijden altijd wel leuk, want dan komt het meer op de stuurmanskunsten van de rijder aan", zo zei hij. "In de regen presteer ik vaak beter." In de race reed Danny constant in het middenveld, hij vocht een aantal duels uit en eindigde tenslotte als veertiende. Zelf was hij niet ontevreden met het resultaat. "Voor een eerste keer en met weinig voorbereidend testwerk was dit niet verkeerd. Gedurende het hele weekeinde hebben het team en ik veel progressie gemaakt. Dat is een positief gegeven. Veel rijden, veel testen is het belangrijkste." Of zijn optreden in Oschersleben een vervolg krijgt, kon Van Dongen nog niet zeggen. "Als het aan mij ligt natuurlijk graag, maar dat is op dit moment nog niet bekend."

Voor de redactie,

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie