Persberichten politiedistrict Heerlen

Datum nieuwsfeit: 28-04-2001

Politiebericht Limburg-Zuid: Maastricht 28-04-2001 Persberichten district Heerlen (H.P.18.25) Zaterdag 28 april 2001

Heerlen, hennepkwekerij ontmanteld:
Op de Sittarderweg te Heerlen heeft de politie in een woning vrijdagmiddag 27 april 2001 een hennepkwekerij aangetroffen. De hennepkwekerij werd geheel ontmanteld. Tegen de 34 jarige bewoner wordt proces-verbaal opgemaakt.
Na klachten omtrent een sterke hennepgeur vanuit de woning aan de Sittarderweg stelde de politie omstreeks 15.00 uur een onderzoek in. In de woning werd op de zolderetage een complete hennepkwekerij aangetroffen bestaande uit 164 planten. De planten werden beschenen door 5 groeilampen terwijl de lucht werd afgevoerd door een koolstoffilter. Verder werden vier transformatoren een sproeiinstallatie een enkele ventilatoren aangetroffen. Na overleg met de Officier van Justitie werd de kwekerij na een monsterneming ontmanteld. De planten zijn inmiddels vernietigd. De 34 jarige gebruiker van de woning meldde zich bij de politie. Tegen hem werd proces-verbaal opgemaakt

Brunssum, inbraak in woning:
In de nacht van donderdag op vrijdag heeft een inbraak plaatsgevonden in een in aanbouw zijnde woning gelegen aan de Wilhelminastraat te Brunssum. De bouwer van de woning, een 57 jarige inwoner van Brunssum, ontdekte vrijdagmorgen dat uit de kelder twee juist geïnstalleerde doch nog niet aangesloten Cv-ketels waren ontvreemd. Van de diefstal is inmiddels aangifte gedaan.

Heerlen, snelheidscontroles:
Op de Akerstraat in Heerlen heeft vrijdagavond tussen 18.45 en 21.25 uur en aansluitend op de Caumerweg tussen 21.30 en 23.25 uur snelheidscontroles plaatsgevonden.
In het totaal werd de snelheid gemeten van 1337 motorvoertuigen waarvan 254 bestuurder harder reden dan de toegestane snelheid van 50 km per uur. De hoogste snelheid op de Akerstraat bedroeg 93 km per uur en op de Caumerweg 86 km per uur. Alle overtredingen werden fotografisch vastgelegd. Alle overtreders krijgen het proces-verbaal thuis gestuurd.

Heerlen, bestuurder onder invloed:
Een 48 jarige automobilist uit Nuth heeft zaterdagmorgen kort na middernacht een stopteken van de politie genegeerd waarna een achtervolging ontstond. Hij kon kort voor de grensovergang met Duitsland op bij de afslag Landgraaf/kerkrade door de politie worden klemgereden. Hij bleek onder invloed zijn auto te hebben bestuurd. In de bebouwde kom van de gemeente Nuth zag de bemanning van de politieauto kort na middernacht de auto van de inwoner van Nuth rijden met een onjuiste verlichting. Om een controle in te stellen werd de auto nagereden waarna de bestuurder een stopteken kreeg gegeven vanaf de politieauto. De bestuurder reageerde niet op het stopteken en bleef gewoon verder rijden. In het centrum van Spaubeek werd de auto klem gereden. Toen de politieagenten uitstapten reed de automobilist via het trottoir weg en verhoogde daarna zijn snelheid om aan een verdere controle te ontkomen. Er volgde een achtervolging over de A-76 met snelheiden van ruim boven de 150 km per uur richting Duitse grens. Kort voor de grensovergang met Duitsland op de afslag Landgraaf/Kerkrade kon de automobilist opnieuw worden klemgereden waarna de bestuurder kon worden aangehouden. Hij werd overgebracht naar het politiebureau alwaar uit de ademanalyse bleek dat de bestuurder onder invloed van alcohol had gereden. Tegen de inwoner van Nuth wordt een uitgebreid proces-verbaal opgemaakt. Hij zal zich op korte termijn bij Justitie in het kader van snelrecht moeten verantwoorden over zijn rijgedrag.