Film met Laat de Leeuw-bank op tv

Datum nieuwsfeit: 29-04-2001

Film met Laat de Leeuw-bank eindelijk te zien op tv.

"Verdi", een fascinerende korte film over familie, rivaliteit, relaties, dood en requiems.

Er is de laatste tijd een hernieuwde belangstelling ontstaan voor de korte film. Het "Kort" project voor nieuwe korte films moet nog van start gaan, maar zondag a.s. is er al een bijzondere Nederlandse korte film te zien. "Verdi", die in de zomer van 1999 tot stand kwam met behulp van het programma Laat de Leeuw, wordt 29 april om 15.48 door de NPS uitgezonden op Nederland 3.

"Verdi" ontstond toen regisseur Sander M. Jansen en scenarioschrijfster Jedidjah Julia Noomen in de uitzending van Laat de Leeuw de beroemde gele leasebank van Paul de Leeuw meenamen. In slechts één week werd rond deze bank een korte film gedraaid. Fragmenten hieruit waren al in de uitzending van Laat de Leeuw te zien, nu beleeft de volledige film in het Verdi-jaar haar tv premiere.

"Crematorium, raar woord eigenlijk. Het klinkt net als een muziekstuk: het crematorium van Verdi."

In "Verdi" zien we Janni Goslinga en Lineke Rijxman als de twee zusters Lotta en Marleen, die vlak na het overlijden van hun moeder op de bank in het ouderlijk huis zitten. Onderhuidse conflicten en oude rivaliteit komen weer boven, en natuurlijk komt de bank ook ter sprake. Nu moeder dood is kunnen de zusters eindelijk breeduit zitten, want bij haar leven duldde ze niemand naast haar op dat enorme zitmeubel. De film heeft een verassend en warm einde.

"Verdi" is een film, gemaakt door jonge filmmakers.

Regisseur Sander M. Jansen is op dit moment bezig is met de voorbereidingen van de speelfilm "De wetten van Kepler". In Kepler prolongeren Lineke Rijxman en Janni Goslinga hun rollen uit "Verdi", ondersteund door Kitty Courbois, Paul de Munnik (van Acda en de Munnik) en Jan Mulder (columnist en vaste gast in tv-programma Barend en van Dorp). Sander M. Jansen werkte eerder als programmaker voor het Nipkovschijfwinnende programma Veldpost (VPRO).

Jedidjah Julia Noomen was verantwoordelijk voor scenario en productie van "Verdi". Het camerawerk is van Rutger Storm.

Actrices Lineke Rijxman en Janni Goslinga zijn verbonden aan Toneelgroep Amsterdam, in bijrollen zien we acteurs Kees Hulst en Matthias Maat.

"Verdi" draaide enkele weken als voorfilm in bioscoop het Ketelhuis, iets wat zeer bijzonder is voor korte filmproducties. Daarnaast heeft de film een succesvolle route afgelegd langs binnenlandse en buitenlandse festivals.

"A beautifully shot and reflective piece" - Bradford Filmfestival "I was impressed by the film, which I thought was a very warm and human study of family relationships" - Joe Oppenheimer, BBC Drama

Wilt u meer weten dan kunt u contact opnemen met ink film: 010-4113611
mail@inkfilm.nl
Burg. Van Walsumweg 892