Fractievoorzitter Dijkstal over achtergronden Grondwetstekst

VVD

Koninklijke onschendbaarheid, ministeriële verantwoordelijkheid

Groep: Tweede-Kamerfractie Datum: 30 april 2001
De Koning is onschendbaar, de ministers zijn verantwoordelijk. Fractievoorzitter Hans Dijkstal over de achtergronden van deze Grondwetstekst.

De Koning is onschendbaar, de ministers zijn verantwoordelijk. Het is een van de bekendste zinnen uit onze Grondwet. Maar het is een misverstand te stellen dat het indertijd de bedoeling was met het Grondwetsartikel leden van het Koninklijk Huis onder de politieke verantwoordelijkheid van het Kabinet te brengen.

Om ministeriele verantwoordelijkheid goed te begrijpen moeten eerst twee andere staatsrechtelijke principes in de relatie ...

Bent u abonnee? Klik hier om uw wachtwoord op te geven.
Wilt u nu snel binnen tien minuten abonnee worden? Klik dan hier.

Klik hier om het volledige persbericht te lezen