Verzetscollectie naar Limburgs museum in Venlo

Toegevoegd: 26-4-01 Historisch waardevolle schenking

VERZETSCOLLECTIE NAAR LIMBURGS MUSEUM IN VENLO

Sef Derkx

Het Limburgs Museum in Venlo heeft onlangs een particuliere collectie verworven die een grote historische en emotionele waarde vertegenwoordigt en daarom al vanaf 1 mei tot en met 13 mei a.s. te zien zal zijn in de museumfoyer. Bij deze tijdelijke, geïmproviseerde presentatie komt een interactief computerprogramma dat de achtergronden van deze bijzondere verzameling inhoud en reliëf geeft. De voorwerpen illustreren het oorlogsverhaal van de Venlose verzetsman Guus Wokke. Het is een historie van een doorsnee Nederlandse jongen uit Noord-Holland die zich aanmeldt voor het verzet, door een speling van het lot in Venlo komt, moet vluchten door de linies en daarna in het Amerikaanse leger verzeild raakt. Hoewel heel persoonlijk, raakt het zeker ook het algemeen verhaal van mensen in een oorlogssituatie en van weerbaarheid in een tijd van onderdrukking en repressie.

Helm

De voorwerpen zijn zeer uiteenlopend van aard. Het meest in het oog springend is een helm met embleem van de 29ste infanterie divisie van het Amerikaanse leger. Guus Wokke kreeg hem toen hij in 1944 dienst nam bij de Amerikanen. Er stond de naam in van ene sergeant Erwing Bohlen. Twintig jaar na de oorlog kwam Wokke bij toeval uit bij zijn graf op de Amerikaanse begraafplaats in Margraten. Bohlen bleek gesneuveld op 16 november 1944 bij gevechtshandelingen aan de Ruhr. Eveneens opvallend in de verzameling is de karabijn die Wokke kreeg in het Amerikaanse leger. Hij bleek ook eerder gebruikt en wel bij de felle gevechten rond Avranches. Na de geslaagde landing op D-day werd bij Avranches een volgende overwinning op de Duitsers behaald. De geallieerden lukte het hier om door te breken naar onder meer Parijs. Meteen na de oorlog ruilde de Venlose verzetsman de karabijn tegen een brilmontuur, een schaars artikel in de eerste weken na de bevrijding. Later kon hij het vuurwapen weer terugkrijgen. Bijzonder is ook de in een boek verborgen afluisterapparatuur die door Wokke werd vervaardigd om gesprekken te kunnen horen in het Arbeidsbureau en politiebureau van Venlo.

Playersigaretten

Van een geheel andere orde is een leeg doosje Playersigaretten in de presentatie. In januari 1945 lukte het Guus Wokke om in bevrijd gebied te komen. Hij had daarbij al het geluk van de wereld, want zonder er weet van te hebben was hij dwars door een mijnenveld gelopen. De eerste geallieerde soldaat die hij tegenkwam, was een Engelse sergeant van een tankeenheid. Die gaf hem een doosje sigaretten van het in die dagen welbekende merk Player. Het was de eerste échte sigaret na jaren en na alle doorstane ontberingen een gift uit de hemel. Als herinnering aan het bijzonder ogenblik heeft Wokke het lege pakje zijn hele leven als een kostbaarheid bewaard. Zo zijn er meer persoonlijke herinneringen. Een geallieerde Duitse bezettingsmark bijvoorbeeld die een waarde vertegenwoordigde van 12,5 cent en waarmee je in de legerwinkel heerlijkheden kon kopen als gevulde chocolade, cola en snacks. Of een gebedenboekje dat Wokke kreeg toen hij op Eerste Paasdag 1945 met enkele Amerikaanse soldaten een mis bijwoonde in een internaat ergens in veroverd Duitsland. Lang duurde dat misbezoek overigens niet. Het internaat bleek het seminarie te zijn waar Joseph Goebbels nog op een blauwe maandag voor priester had gestudeerd. De geest van het nazisme waarde er nog altijd rond, want in de preek werd afgegeven op de geallieerden en gewezen op het treurige lot dat het Duitse volk had getroffen. En zo heeft ieder voorwerp in de verzameling zijn verhaal. Of het nu de omslag van het magazine Time is met een bijtende anti-Hitlervoorstelling, een speciale antenne waarmee in de oorlog beter geluisterd kon worden naar de Engelse zender of een exemplaar van Mein Kampf, met een persoonlijke opdracht, dat in een leegstaand huis in Münster werd gevonden. In de presentatie en het interactief computerprogramma komen al die verhalen samen en wordt op een heel persoonlijke wijze de geschiedenis verteld van de Tweede Wereldoorlog.

Filmprogramma

Als extra activiteit bij de kleine expositie wordt op zaterdag 5 mei en zondag 6 mei een filmprogramma gepresenteerd. Twee documentaires laten zien op welke verschillende manieren het verzet tegen de Duitse bezetter zich uitte. Guus Wokke bijvoorbeeld kwam vooral door de speling van het lot in het verzet terecht, waar hij zijn kennis van radio- en afluistertechniek in de strijd wierp. Zijn besluit om door de linies in Noord-Limburg af te dalen naar het zuiden en zich aan te melden bij het Amerikaanse leger was ook bedoeld om diezelfde vakkennis aan te bieden aan de bevrijders. Bovengronds kon hij nu afmaken waar hij ondergronds mee was begonnen. Het verzet van de bekende Bospartizanen van Baarlo was een mengeling van heldhaftigheid, onverschrokkenheid, half-militaire strijd en een waar jongensavontuur. In de tweede documentaire keren de veteranen anno 1995 terug naar de plek waar dit avontuur zich afspeelde. Hoe het ondertussen in de frontstad Venlo was gegaan, zien we in een andere documentaire. De film Venlo, opgenomen door Allan Pennings en Jan Hin, is een oproep tot hulp aan het door de bombardementen en beschietingen in het najaar van 1944 zwaar getroffen Venlo. We zien beelden van de verwoeste binnenstad en van het zoeken naar slachtoffers tussen het puin. Maar op het eind verwijst de film naar een toekomst waarin Venlo zal herrijzen, onder andere door bouwplannen bij de Havenkade (nu weer heel actueel!) en de Jodenstraat. De voorstelling begint beide dagen om 13.30 uur en duurt ongeveer drie kwartier.