Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

95 procent Nederlanders kent nieuwe voorrangsregel

Datum nieuwsfeit: 01-05-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Zoek soortgelijke berichten

Ministerie van Verkeer en Waterstaat


www.minvenw.nl

95 procent Nederlanders kent nieuwe voorrangsregel

Drie weken na de start van de campagne 'Geef het door, rechts gaat voor', is bijna 95 procent van de Nederlandse bevolking bekend met de nieuwe verkeersmaatregel 'bestuurders voorrang van rechts'. Met dit zeer hoge bereik lijkt Nederland klaar te zijn voor de nieuwe voorrangsregel die per 1 mei ingaat.

De nieuwe regel houdt in dat aan alle bestuurders die op gelijkwaardige kruisingen van rechts komen voorrang verleend moet worden. Dit geldt dus niet alleen voor auto's, maar ook voor fietsers, bromfietsers, snorfietsers, bestuurders van een invalidenvoertuig, bestuurders van een wagen en ruiters. Voordeel van de nieuwe regel is dat de voorrangssituatie op gelijkwaardige kruisingen veel duidelijker wordt.

De campagne startte op 2 april met een persconferentie van minister Netelenbos. Drie weken na de start van de campagne heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat een tussenmeting verricht door middel van een telefonische enquête onder 983 personen van 10 jaar en ouder. Hierbij zijn het bereik van de campagne en de bekendheid met de regel gemeten. Uit de meting blijkt dat bijna 95 procent van alle respondenten ervan op de hoogte is dat er binnenkort in Nederland een nieuwe verkeersregel komt. Daarvan weet ruim 85 procent de essentie van de verkeersregel spontaan en zonder hulp te noemen, ruim 80 procent weet de correcte ingangsdatum.

Er is bewust gekozen voor een intensieve en kortlopende campagne waarbij mensen in relatief korte tijd vaak met de nieuwe voorrangsregel worden geconfronteerd. De Tv-spot wordt sinds 9 april uitgezonden, de radiospot sinds 23 april. De campagne loopt nog door tot 31 mei.

In de campagne is gekozen voor een gerichte aanpak richting het basisonderwijs. Uit de meting blijkt dat bijna drie kwart van de jongeren in de leeftijd van 10 tot 12 jaar die van de regel op de hoogte is, deze via school heeft leren kennen. Nederlanders met een allochtone achtergrond zijn bereikt via diverse vertalingen. Qua kennis en inhoud van de regel wijken zij nauwelijks af van de respondenten met een Nederlandse achtergrond.

www.geefhetdoor.nl

Anja Sinnema, 070-3517112

26 apr 01 16:54

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie