Initiatiefgroep pleit voor avonturenspeelplaats in Groningen

hoofdscherm afdeling Groningen

1 mei 2001

Initiatiefgroep pleit voor avonturenspeelplaats in Groningen

Wethouder Bruinsma heeft op vrijdag 20 april een pleidooi in ontvangst genomen om in Groningen een avonturenspeelplaats in te richten. Het pleidooi is afkomstig van de Initiatiefgroep Avonturenspeelplaats, een initiatief van de SP-campagne Alles Kids?, die zich inzet voor goede en gelijke kansen voor kinderen.

In haar 'pleitnota' legt de initiatiefgroep uit hoe belangrijk buiten spelen is voor de ontwikkeling van kinderen. Verder concludeert ze dat Groningen wel veel speelplekken heeft, maar dat een spannende, uitdagende plaats ontbreekt. De avonturenspeelplaats die de initiatiefgroep voor ogen staat, biedt onder andere de mogelijkheid om hutten te bouwen, tunnels te graven, te ravotten en met water te spelen. Voorbeelden van dergelijke speelplaatsen zijn zowel in Nederland als in de omringende landen aanwezig.

De initiatiefgroep weet zich inmiddels gesteund door een comité van aanbeveling waarin onder andere drie schooldirecteuren zitten, een bewegingswetenschapper en een orthopedagoge. Aan wethouder Bruinsma, die naast de pleitnota ook alvast een hamer en enkele spijkers kreeg
-verpakt in een fraaie miniatuurhut- vroeg de initiatiefgroep dat hij zich namens het gemeentebestuur achter het initiatief schaart. Bruinsma reageerde positief. Hij erkende de behoefte aan een avonturenspeelplaats en zal binnen zes weken laten op welke wijze de gemeente daaraan gaat bijdragen.