Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Ook langzaam verkeer van rechts krijgt voorrang

Datum nieuwsfeit: 01-05-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
Zoek soortgelijke berichten
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen

26-3-2001 Geef het door, rechts gaat voor
26-3-2001 Bestuurders van rechts voorrang?
26-3-2001 Claimcultuur dreigt ook in Nederland
21-3-2001 Veilig verkeer jouw zorg?
21-3-2001 Opleiding voor verkeersveiligheid

Geef het door, rechts gaat voor
Op 1 mei 2001 wordt de maatregel 'alle bestuurders van rechts voorrang' ingevoerd. Vanaf die datum moeten bestuurders op gelijkwaardige kruispunten aan alle bestuurders die van rechts komen, voorrang verlenen. Een gelijkwaardige kruispunt is een kruispunt waar de voorrang niet apart geregeld is: met borden, verkeerslichten, doorgetrokken stoepranden of markeringen op de weg. Vanaf 1 mei vervalt dus de regel 'snel verkeer gaat voor langzaam verkeer'. Fietsers, bromfietsers, snorfietsers, bestuurders van een invalidenvoertuig, bestuurders van een (paard en) wagen, ruiters en geleiders van rijdieren, trekdieren of vee worden vanaf 1 mei 2001 wat betreft voorrang dus gelijkgesteld aan bestuurders van motorvoertuigen.
Wil je meer weten over deze nieuwe maatregel? Klik rechtsboven deze pagina op 'veranderingen'.

Bestuurders van rechts voorrang?
Waarom moeten we vanaf 1 mei alle bestuurders van rechts op gelijkwaardige kruisingen voorrang geven? De minister van Verkeer en Waterstaat heeft daarvoor een aantal redenen. De belangrijkste reden is dat de verkeersregels eenvoudiger worden, waardoor de veiligheid in het verkeer toeneemt. De algemene voorrangsregel op gelijkwaardige kruispunten ('rechts gaat voor') geldt voortaan immers voor alle bestuurders.
Met de nieuwe maatregel lijken de Nederlandse verkeersregels beter op die in de rest van de Europese Unie. Voorrang voor bestuurders van rechts geldt namelijk al in bijna alle andere lidstaten. We willen een 'Europa zonder grenzen'? Dan zullen ook de verkeersregels op elkaar moeten lijken.
De nieuwe voorrangsregel maakt deel uit van het project 'Duurzaam Veilig Verkeer', waaronder ook de maatregel 'bromfiets op de rijbaan' valt. Deze maatregel blijkt in de praktijk goed te werken. Vorig jaar viel het aantal bromfietsers dat omkwam bij een verkeersongeval eenderde lager uit dan in 1999. Ook van 'Bestuurders van rechts' wordt een positief effect op het aantal verkeersslachtoffers verwacht. naar de berichten

Claimcultuur dreigt ook in Nederland
"Om te voorkomen dat in ons land dezelfde claimcultuur ontstaat als in de Verenigde Staten, is het dringend nodig dat er wordt geïnvesteerd in de opleiding van verkeersveiligheidsexperts." Dat zei dr. H. den Harder bij de start van de nieuwe HBO-opleiding 'Verkeersveiligheid en Mobiliteit'. Den Harder is algemeen directeur van NEA Transportonderzoek en -opleiding. Hij is bang dat de steeds perfectere verkeersveiligheid slachtoffer van zijn eigen succes zal worden. Hij ziet bijvoorbeeld aankomen dat automobilisten die op de nieuwe spits- annex vluchtstrook stranden en daar worden aangereden, de schade steeds vaker zullen gaan verhalen op de wegbeheerder. Om de kans op zulke claims te voorkomen, moet de kans op een ongeval omlaag. Daar is kennis van relevante ongevalgegevens voor nodig. Zulke oplossingen sluiten aan bij het streven van de Europese Commissie om de 40.000 doden en 4 miljard aan kosten door ongevallen in de Europese Unie drastisch omlaag te brengen. naar de berichten

Veilig verkeer jouw zorg?
Wie vind jij verantwoordelijk voor verkeersveiligheid? De overheid of jezelf? Bijna tweederde van de Nederlandse bevolking houdt zichzelf verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid. Ruim eenderde vindt dit de verantwoordelijkheid van de overheid. Tachtig procent vindt dat menselijk gedrag de meeste invloed heeft op veiligheid in het verkeer. Wetten en infrastructuur vind minder dan tien procent van doorslaggevende voor de verkeersveiligheid. Dit blijkt uit onderzoek van het NIPO onder een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking.
De enquête is uitgevoerd in opdracht van de NTH (NEA Transport Hogeschool). Bij de NTH kun je vanaf september de vierjarige HBO-opleiding 'Verkeersveiligheid en Mobiliteit' volgen. Bij deze nieuwe opleiding ligt het accent op het menselijk gedrag. naar de berichten

Opleiding voor verkeersveiligheid
Vanaf september start de NTH (NEA Transport Hogeschool) met een HBO-opleiding 'Verkeersveiligheid en Mobiliteit'. Deze deeltijd-opleiding van vier jaar leidt studenten op tot verkeersveiligheidsdeskundigen en veiligheidsmanagers op het gebied van verkeer, vervoer en logistiek.
Afgestudeerden aan de nieuwe HBO-opleiding kunnen praktische oplossingen aandragen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid, voor het verminderen van bedrijfsrisico's en het vergroten van het verantwoordelijkheidsbesef. Met name overheid, vervoerders, verzekeraars en leasemaatschappijen zijn in deze kennis geïnteresseerd. De opleiding moet uiteindelijk bijdragen aan het terugbrengen van het aantal slachtoffers in ons land en de vele miljarden die met de onveiligheid gemoeid zijn. De nieuwe opleiding zal, net als de andere NTH-opleidingen, vooral bestaan uit onderwijs op afstand. Hierbij wordt gebruik gemaakt van internet en e-mail. Voor deze onderwijsvorm is gekozen, omdat de studenten vaak al werken en dus aangewezen zijn op een flexibele leermethode.
naar de berichten
veranderingen

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie