Programma mei Filmhuis Cavia Amsterdam

Datum nieuwsfeit: 01-05-2001
FILMHUIS CAVIA

van hallstraat 52/1, 1051 hh amsterdam - 020/6811419 - (info@filmhuiscavia.nl) - www.filmhuiscavia.nl

programma mei 2001

aanvang films om 21 uur TENZIJ ANDERS VERMELD

toegang 8 gulden

nog tot en met 5 mei

'Belgisch Exposé Belge'

di 1 mei Daens (Stijn Coninckx,1992) 134'Groots en commercieel uiterst succesvol epos over de katholieke priester Daens, voorvechter van de rechten van de
verdrukte arbeiders in Aalst. Een emotioneel stukje sociale geschiedenis gloedvol in beeld gezet door Coninxen een sterke cast.

wo 2 mei

Ketchup (Manu Coeman en Ivan Goldschmidt, 1999, 9min., Waals) Een restaurant tijdens lunchtijd gefilmd door het oog van de fles.

Le Grand Paysage d'Alexis Droeven (Jean-Jacques
Andrien, 1981) 88'De Voerstreek in de greep van de taalstrijd en een sociaal-economische en politieke omwenteling. In een prachtige 'landschapsfilm' beschrijft Andrien de crisis van een jonge boer na de dood van zijn vader. Zal hij het bedrijf van zijn vader in "het weidse land" overnemen of zijn heil in de stad zoeken? Een zoektocht naar identiteit in een sterke meditatieve, lyrische film.

do 3 mei

Sancta Mortale (Ilse Somers, 1997, 15min, Vlaams).

Lieve, een jong meisje, vind een duif. Ze gelooft dat het Jezus is. Vanaf die dag krijgt alles dat gebeurt een speciale betekenis.

Dood van een Non (Paul Collet, Pierre Drouot, 1975) 107' Verfilming van een van de belangrijkste naoorlogse Vlaamse roman: de bestseller "Dood van een non". Een goed uitgewerkte analyse van een verlamde, religieuze jonge vrouw, die God belooft om non te worden indien ze geneest en de liefde mag ontdekken. Haar belofte komt ze na, maar haar geloof zal ze stilaan verliezen.

vr 4 21.00 u Misère au Borinage (Henri Storck, Joris Ivens, 1933) 28' Documentaire over de staking van 1932 van de mijnwerkers in de Waalse koolmijnen, en de
medogenloze reactie van patronaat en politie. De film is hard, indrukwekkend; heeft na al die tijd heeft niets aan kracht ingeboet en roept nog steeds verontwaardiging op. Een van de sleutelwerken van de Belgische film (van de hand van een van haar grote wegbereiders) en een van de meest toonaangevende documentaires.

& Déjà s'envole la Fleure Maigre (Paul Meyer, 1960) 85' 'Document humain' in de traditie van Henri Storck en Joris Ivens over de toekomstloze wereld van (italiaanse) immigrantenkinderen in de Borinage. De film werd door overheid en distributeurs genegeerd en werd pas beginjaren 90 herontdekt en gerehabiliteerd en vervolgens met prijzen overladen. Een stilzwijgen van 30 jaar ,,, een smet op de historie van de belgische cinema.

za 5/5 20.00 u Manneken Pis (Frank van Passel, 1995) 90' Het langverwachte lange speelfilmdebuut van Van Passel, die als regie-assistent op verschillende sets actief was.Een eenvoudige, sfeervolle, intimistische film over 'de liefde die altijd te vroeg komt of te laat, nooit op tijd.' Het (be)treft de eenzelvige nieuwkomer in de grote stad, Harry, en de blijmoedige trambestuurder Jeanne. Een prachtig duet van Franck Vercruyssen en Antje de Boeck, bekroond met de Prijs van de Kritiek van Cannes 1995.

22.15 u

É perigoloso sporgersi (Jaco van Dormael, 1984, 35 mm, 13min, Waals) Hij is zes jaar en rent achter een trein. Als het hem lukt hem in te halen, zal hij zichzelf op vijftigjarige leeftijd ombrengen. Als hij niet snel genoeg rent, zal hij uit een ziekenhuisraam vallen als zestigjarige. Een barokke voorstelling van het onderbewuste. Het leven gezien door een kind in doodsangst en een volwassene op het moment van sterven.

Toto le Héros (Jaco van Dormael, 1991) 91' Het verhaal van Thomas, wiens echte leven volgens hem gestolen is en daardoor zonder betekenis is gebleken. Een serie
flashbacks (een wirwar van alle levensstadia), waarin waarheid, leugen en waarschijnlijkheid een onontwarbare kluwen van tegenstrijdige informatie vormen, geeft de film eensubtiele, fascinerende vertelstijl en diepgang. Een van de parels van de Belgische cinema, die naast de Gouden Camera (beste debuut) van Cannes talloze prijzen in de wacht heeft gesleept.

hierna animatiefilms

ANIMATIE: VAN KROONTJESPEN TOT FLASH

dinsdag 8

ANIMAL FARM, Joy Batchelor & John Halas, GB, 1955, 16mm, 70 minuten.

De eerste Britse animatiefilm is, ondanks de Disney- achtige tekentechniek, een tamelijk getrouwe adaptatie van het beroemde verhaal van George Orwell over stalinisme. Na de revolutie op een boerderij ondekken de dieren al snel dat sommige dieren meer gelijk zijn dan anderen.

woensdag 9 & dinsdag 15

SOUTH PARK: Bigger, Longer and Uncut, Trey Parker, USA, 1999, 35mm, 75 minuten.

Southpark is een liefelijk plaatsje totdat de nieuwe Terrance and Philip film uitkomt. De kinderen spreken de helden al snel na waardoor de ouders op een queeste gaan om dit verbale geweld te stoppen. Oorlog met Canada, mogelijke executie en de komst van de duivel lijken nabij.

woensdag 16 & dinsdag 22

KOKAKU KIDOTAI (GHOST IN A SHELL), Mamoru Oshii,
Japan/GB, 1995, 35mm, 82min.

In het jaar 2029 is alles op informatievoorziening gericht en mensen zijn dan ook op netwerken aangesloten. Om
groeiende computercriminaliteit te stuiten worden cyborgs ontwikkeld om netwerkmisdrijven op te sporen .

vrijdag 18 om 21 uur

OLD HORSES...NEW TRICKS

Animaties uit Hollywood van Oscarwinnaars tot en met de "Stainboy" serie van Tim Burton, gedownload van het Internet

vrijdag 18 om 23uur

TAXANDRIA, Raoul Servais, 1996, Belgie, video of 35mm, 82 minuten.

Taxandria is een imaginaire wereld waarin het heden centraal staat maar waarin toekomst en verleden taboe zijn. Een jonge prins doorbreekt dit. Combinatie van animatie en realisme vormt een huzarenstukje maar is totaal eigen en uniek.

zaterdag 19

WHO NEEDS HOLLYWOOD?

Diverse (on)bekende animatiemakers van het Internet maar ook bekend werk als Sex Slave en Mr. Man en live
demonstratie hoe je zelf animaties kunt maken.

woensdag 23 & dinsdag 29

CHICKEN RUN, Peter Lord & Nick Park, GB, 2000, 35mm, 84 minuten.

In een tijd dat de kip en zijn situatie enigzins naar de achtergrond zijn verdreven, wordt hier het afschuwelijke lot van kippen duidelijk gemaakt in een geanimeerde versie van The Great Escape. Zodoende proberen Rocky en
Ginger hun medegevangenen naar de vrijheid te leiden.

woensdag 30

WHO FRAMMED ROGER RABBIT

Robert Zemeckis, USA, 1988, 16mm, 103 minuten.

De (geanimeerde) ster Roger is bang dat zijn vrouw Jessica vreemdgaat met een onbekend figuur. Studio-detective Eddie Valiant wordt dan ook ingehuurd om het een en ander op te lossen. De zaken draaien zich om als Marvin Acme dood wordt gevonden en Roger de hoofdverdachte blijkt te zijn.