Apple brengt nieuwe versie van Mac OS X uit

Datum nieuwsfeit: 02-05-2001
Apple Benelux

Apple brengt nieuwe versie van Mac OS X uit met functionaliteit voor het branden van cd´s

Bunnik/Brussel, 2 mei 2001 - Apple heeft bekendgemaakt dat vandaag de tweede Mac OS X-programmatuurupdate zal worden uitgebracht. In combinatie met de eveneens vandaag uitgebrachte nieuwe versie van iTunes zal deze Mac OS X-versie Mac-gebruikers in staat stellen om onder Mac OS X hun eigen muziek-cd's te branden. Beide nieuwe versies worden vandaag om 12 uur vrijgegeven. De komende week zullen Mac OS X-gebruikers via het Internet automatisch van deze update op de hoogte worden gesteld, waarna hun exemplaar van Mac OS X gratis via het Internet kan worden bijgewerkt.

Behalve ondersteuning voor het branden van cd's met behulp van een ingebouwde cd-rw-speler, biedt deze tweede Mac OS X-programmatuurupdate tevens de nieuwste versie van de ftpd (de bestandsoverdrachtservice via het Internet) en een verbeterde programmastabiliteit. De update is voor alle Mac OS X-gebruikers gratis beschikbaar via de automatische programmatuurupdatefunctie.

"Zoals beloofd is het branden van cd's nu ook mogelijk onder Mac OS X", aldus Steve Jobs, CEO van Apple. "Mac OS X wordt continu verbeterd via het Internet met behulp van de fantastische programmatuurupdatetechnologie van Apple."

Met iTunes voor Mac OS X kunnen gebruikers nu hun eigen muziek-cd's maken en daarbij bovendien genieten van schitterende schermvullende beelden. Met behulp van iTunes, dat alleen voor de Mac verkrijgbaar is, kunnen computergebruikers bovendien nummers van hun favoriete cd's importeren naar hun harde schijf en deze comprimeren in de MP3-structuur, een muziekcollectie op de computer opbouwen en beheren met krachtige zoek-, blader en afspeellijstfuncties, en luisteren naar honderden Internet-radiostations. Sinds de introductie van iTunes in januari 2001 is het programma al meer dan twee miljoen keer gedownload.

Gebruikers over de hele wereld worden via het
programmatuurupdatesysteem van Apple automatisch op de hoogte gesteld van Mac OS X v10.0.2. De eerste update van Mac OS X kwam uit in april en bood verbeterde ondersteuning voor USB-apparaten van andere leveranciers, verbeterde Classic-compatibiliteit, stabielere programma's en ondersteuning voor de populaire open-source Secure Shell-dienst.

Verkrijgbaarheid
Mac OS X is verkrijgbaar via de Apple Store (www.apple.com/nlstore of www.apple.com/belgiumflstore) en via erkende Apple resellers voor een adviesprijs van $129 (6.690 BEF). Voor Mac OS X is minimaal 128 MB geheugen vereist. Dit besturingssysteem kan worden gebruikt op de volgende Apple producten: iMac, iBook, Power Macintosh G3, Power Mac G4, Power Mac G4 Cube en PowerBook (modellen die na september 1998 zijn geïntroduceerd).

iTunes kan gratis worden gedownload van www.apple.com/nl of www.apple.com/benl en kan worden gebruikt op Macintosh computers waarop Mac OS 9.0.4, Mac OS 9.1 en Mac OS X is geïnstalleerd.

Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie: de beste producten leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, grafici en consumenten over de hele wereld, door middel van innovatieve programmatuur, apparatuur en Internet-producten.

Apple, het Apple logo, Macintosh, Mac, Mac OS, iBook, iMac, PowerBook, Power Mac en Apple Store zijn handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken van Apple. Alle andere merknamen die worden genoemd kunnen handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars en worden bij deze erkend.

Websites van Apple: Voor informatie over Apple: www.apple.com Voor informatie over Apple Nederland: www.apple.com/nl Voor persberichten van Apple Benelux: www.apple.com/nl/pr

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Steven Van den Eynde
MarCom & PR Manager Apple Belux