Vlaamse Volksunie over Action Fouronnaise in Voeren

Datum nieuwsfeit: 02-05-2001
Vlaamse Volksunie

Action Fouronnaise 'arbeidt' in Voeren (01/05/01)

Met verbijstering heb ik ter plekke kunnen vaststellen op welke schandelijke wijze de voetbalinfrastructuur van SK Moelingen-Voeren in de nacht van maandag op dinsdag jl. door vandalen werd vernield. De Waalse militanten lieten hun waarmerk achter : La lutte continue, Fourons Wallons, Action FouronnaiseDe slogans werden met onuitwisbare teer en verf geschilderd op muren en ramen van de voetbalkantine, de zitjes van de tribune werden besmeurd, de schuilhokjes voor de ploegen werden duchtig aangepakt, de letters FW werden met pesticiden in het grasveld aangebracht kortom er werd door de Action Fouronnaise een immense schade van ettelijke miljoenen aangebracht aan een Vlaamse eigendom. Daarenboven is heel wat schade blijvend onherstelbaar.

Op een ogenblik dat de paarsgroene regering de communautaire pacificatie predikt en de goede verstandhouding tussen de gemeenschappen in ons land te pas en te onpas hanteert, is er in Voeren van dit alles niets te merken. Integendeel !

PS-voorzitter Di Rupo bezwoer in zijn 1 mei-toespraak Vlaanderen alle zonden Israëls, indien haar politici de Lambermontakkoorden niet zouden goedkeuren. Onderwijl ondernamen zijn eigen militanten in Voeren, raids in commandostijl.
De PS-militanten geven hiermee wel een zeer eigenzinnige interpretatie aan de dag van de arbeid.

Dit is het meest ernstige incident sinds twintig jaar. Indien de Franstalige politici het menen met hun verklaringen omtrent het klimaat van communautaire pacificatie, dan verwachten wij van hen een krachtdadig optreden tegen deze PS-vandalen. Droeven gaf reeds aan dat dit louter het startschot betreft van een campagne.

Frieda Brepoels zal de Minister van Binnenlandse Zaken en de Minister van Justitie in de Kamer over dit incident interpelleren.

Auteur:
VU-Kamerfractie