Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nieuw gezicht voor Audi A6

Datum nieuwsfeit: 03-05-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
AutoRai

3-5-2001

Nieuw gezicht voor Audi A6

Audi heeft de A6 gefacelift. Om te zien wat er precies veranderd is moet je wel heel goed kijken, naar de grille en de achterlichten bijvoorbeeld.

De vernieuwde Audi A6 limousine en Avant onderscheiden zich door innovatieve aandrijfconcepten en door talrijke verbeteringen aan het ontwerp, de uitrusting, de carrosserie en het onderstel. Daarmee wint deze trendsetter wederom aan dynamiek en comfort.

Net als voorheen plaatst het enorme aanbod van aandrijfvarianten de concurrentie in de schaduw. Met in totaal 48 verschillende uitvoeringen van de A6 en A6 Avant waarvan 22 met quattro-aandrijving hebben de klanten een onvergelijkbaar ruime keus. Alleen Audi biedt in dit segment de multitronic traploze automatische transmissie aan. In de A6 kan deze transmissie met vijf verschillende motoren waaronder voortaan ook een TDI worden gecombineerd.

Een speciaal voor de A6 ontwikkeld nieuw ruitenwissersysteem, nieuwe portierrubbers en dikkere zijruiten isoleren het interieur nog effectiever dan voorheen tegen geluid van buiten: een verbetering met zon 40 procent. In de praktijk betekent dit voor de bestuurder dat bijvoorbeeld bij 140 km/u de geluidsintensiteit met 2 decibel is gereduceerd. Ook het afrolgeluid is nog verder afgenomen en draagt daarmee eveneens bij aan het akoestische interieurcomfort van de vernieuwde Audi A6.

De ontwerpers en ontwikkelingsingenieurs hebben veel componenten compleet nieuw ontwikkeld of verder geoptimaliseerd. Het resultaat van al deze inspanningen wordt het beste duidelijk bij een proefrit. De vernieuwde Audi A6 kan dan zijn kwaliteiten op het gebied van rijplezier en functionaliteit, comfort, styling en veiligheid het beste etaleren.

In Nederland start de verkoop van de vernieuwde A6 eind juni 2001. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.

Première:
De TDI-motoren voortaan ook met multitronic

Ook op aandrijfgebied biedt de vernieuwde Audi A6 interessante ontwikkelingen. Zo is de nieuwe 2,5-liter V6-TDI met voortaan 114 kW (155 pk) de eerste dieselmotor die met de traploze automatische multitronic-transmissie kan worden gecombineerd. Een aandrijfconcept dat door de bestuurder wordt ervaren als de ideale synthese van trekkracht en rijcomfort.

Net boven de 1000 toeren is namelijk al 80 procent van het maximum koppel van 310 Nm beschikbaar. Bij de acceleratie realiseert de combinatie TDI-multitronic dezelfde indrukwekkende waarden als de handgeschakelde uitvoering. In slechts 9,7 seconden sprint de A6 limousine met deze V6 TDI en multitronic naar de 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 212 km/u.

Pas bij het verbruik echter speelt de multitronic zijn echte troefkaart uit. Ook hier blijft hij op het niveau van een handgeschakelde versnellingsbak en is hij daarmee opmerkelijk zuiniger dan conventionele automatische transmissies. Een gemiddeld verbruik van slechts 6,9 liter diesel per 100 kilometer (1999/100/EG) is gezien de prestaties en het geboden comfort een sensationeel lage waarde.

De 2,5-liter TDI-motor beschikt in de nieuwe A6 over een sterkere inspuitpomp in combinatie met verder geoptimaliseerde injectoren en een nieuwe regelstrategie voor de turbocompressor met variabele turbinegeometrie. Een toename van het maximum vermogen met 4 kW tot 114 kW (155 pk) is daarbij slechts een van de vele positieve resultaten.

Zo profiteert ook het rijplezier merkbaar van het aanzienlijk betere aanspreekgedrag zelfs bij de allerlaagste toeren. En de nieuwe voorinspuiting zorgt bovendien voor een merkbare akoestische verbetering.

Sportief en zuinig

De sterkere versie van de 2.5 TDI V6 die voor de Audi A6 verkrijgbaar is, onderscheidt zich eveneens door een krachtige trekkracht vanaf stationair toerental en door een bijzonder geraffineerd motorkarakter. Met 132 kW (180 pk) en 370 Nm verschaft hij de A6 limousine en Avant bijzonder sportieve prestaties. De verdere optimalisering van de mengselvorming zorgt er ook hier voor, dat het maximum koppel al opvallend vroeg beschikbaar is.

Ook de nieuwe basis-TDI, de 1,9-liter viercilinder met hogedruk-inspuiting via pompverstuivers, onderscheidt zich door zijn zeer dynamische potentieel. Met zijn maximum vermogen van 96 kW (130 pk) en het maximum koppel van 285 Nm is een vlotte rijstijl geen enkel probleem. In slechts 10,5 seconden accelereert de handgeschakelde A6 limousine naar de 100 km/u.

De topsnelheid ligt met 203 km/u op een niveau dat in deze klasse nauwelijks nog te wensen overlaat. En naast deze indrukwekkende prestaties is ook het bescheiden brandstofverbruik een bekende karaktertrek van de viercilinder TDI. Gemiddeld neemt hij genoegen met 5,7 liter per 100 kilometer. Daarmee is een actieradius van meer dan
1.200 kilometer mogelijk.


Voor automobilisten die houden van een bijzonder actieve en sportieve rijstijl kan de 1,9-liter TDI ook worden besteld met een zesversnellingsbak en een maximum koppel van 310 Nm. Met deze combinatie is de TDI-acceleratie nóg indrukwekkender.

Prestaties en raffinement:
De benzinemotoren

Ook bij de benzinemotoren is het programma uitgebreid. Audi past nu in de A6 twee compleet nieuwe, aluminium benzinemotoren toe: een
2,0-liter viercilinder met een vermogen van 96 kW (130 pk) en een
3,0-liter V6 met 162 kW (220 pk). Motoren die niet alleen opvallend krachtig zijn, maar dankzij de balansassen ook nog eens extra gecultiveerd. Deze beide motoren zijn ook verkrijgbaar in combinatie met de traploze automatische transmissie multitronic.

De beide andere V6-motoren, met cilinderinhouden van 2,4 en 2,7 liter, zijn ingrijpend gemodificeerd. Daarbij streefden Audis ingenieurs onder meer naar een nog lager brandstofverbruik. In de A6 voldoet de
2,4-liter motor net als alle viercilinders, de 3.0 V6 en de 4.2 V8 met 220 kW (300 pk) ruimschoots aan de strenge EU IV-emissienorm.

Een ander plezierig resultaat van alle modificaties is de voelbare vermogenstoename. De 2.4 V6 levert voortaan 125 kW (170 pk) en 230 Nm; de 2,7-liter Biturbo mobiliseert een vermogen van 184 kW (250 pk) en een koppel van 350 newtonmeter. De ideale voorwaarden voor nog vlottere prestaties en nog meer rijplezier als voorheen.

Het motorenprogramma voor de Audi A6 wordt afgerond met de beproefde
1.8 T-viercilinder met een vermogen van 110 kW (150 pk) en last, but not least met de beresterke 4,2-liter V8 met 220 kW (300 pk) in de A6 4.2 en met 250 kW (340 pk) in de S6. Alle motoren zijn zowel voor de limousine als de Avant verkrijgbaar.

De traploze automatische transmissie Audi multitronic is verkrijgbaar voor de voorwielaangedreven uitvoeringen van de A6 met de volgende motoren: 1.8 T, 2.0, 2.4 V6 en 3.0 V6.

Nieuw: tiptronic met sportprogramma

Alle quattro-uitvoeringen van de vernieuwde Audi A6, alsmede de voorwielaangedreven variant van de 132 kW 2.5 V6 TDI zijn verkrijgbaar in combinatie met de 5-traps tiptronic automatische transmissie. Een nieuw detail van deze comfortabele automaat die in de tiptronic-coulisse ook handmatig kan worden geschakeld is de uitbreiding met een sportief schakelprogramma. In de positie S schakelt de transmissie later op en vroeger terug. De bestuurder profiteert daarmee van extra trekkracht en kan bovendien de extra vermogensontwikkeling van de motor bij hogere toeren nog beter benutten.

Eveneens nieuw in de A6: bij het stuurwiel met tiptronic-functie (optie) kan de bestuurder nu ook met een druk op de knop kiezen tussen automatisch en handmatig schakelen. De bestuurder hoeft dus niet eerst een hand van het stuur te nemen om de keuzehendel in de tiptronic-coulisse te zetten. Een duidelijk voordeel, wanneer de bestuurder om bijvoorbeeld in te halen slechts eenmalig terugschakelt. Schakelt hij vervolgens niet meer handmatig, dan activeert de elektronica automatisch weer het D-programma.

Deze nieuwe bedieningsfunctie is zowel te combineren met de conventionele tiptronic-automaat als met de traploze multitronic-automaat.

Lichtvoetige, wendbare handling
Het onderstel

Ook het onderstel van de Audi A6 is in detail geoptimaliseerd. Een consequente verfijning die bestuurder en passagiers zeker weten te waarderen. Het fundament daarvoor wordt geleverd door het beproefde asconcept van de A6. Zijn viermaal geleide voorwielophanging met talrijke aluminium componenten, en de geraffineerde achterasconstructie zorgen zowel bij de voorwielaangedreven uitvoeringen als bij de quattro-modellen voor een eersteklas comfortniveau en een uitstekend rijgedrag.

Nieuwe aspecten bij de voorwielophanging zijn de gesmede aluminium zwenklagers en de in een gewichtsreducerende staal-lichtbouwtechniek vervaardigde wielnaaf. Deze details zorgen voor een reductie van het onafgeveerde gewicht aan de vooras met maar liefst 35 procent, oftewel zon 5 kg.

Een vermindering die vooral het comfort ten goede komt: het veergedrag is voelbaar verbeterd. Daarmee beschermt de vernieuwde A6 de inzittenden nog beter tegen oneffenheden in het wegdek.

Comfort en rijplezier laten zich met de snelheidsafhankelijke Servotronic-besturing (optie) nog verder verbeteren. De voor de vernieuwde A6 geoptimaliseerde Servotronic met verbeterde afstemming regelt de benodigde stuurkracht afhankelijk van de snelheid. Zo biedt Servotronic bij hogere snelheden een precies stuurgevoel met een optimale feedback van het wegdek en maximale assistentie bij inparkeren.

Krachtig en nauwkeurig doseerbaar: het remsysteem

Nieuw voor alle uitvoeringen van de A6 is een grotere tandem-rembekrachtiger. Door toepassing van een regelhuis met geoptimaliseerd stromingsverloop wordt de drukopbouw in het systeem merkbaar versneld. Dit garandeert allereerst een uiterst spontaan aanspreekgedrag van het remsysteem in combinatie met optimale prestaties. Een ander resultaat is de goede doseerbaarheid van de remkracht bij lage pedaalkrachten.

Alle uitvoeringen van de Audi A6 beschikken over schijfremmen vóór (geventileerd) en achter. In de modellen met 3.0 en 2.7T V6-motoren wordt aan de voorwielen een nieuwe, grotere, vaste aluminium remklauw toegepast. Samen met de grotere remschijven (321 mm) zijn zo vertragingswaarden mogelijk die in overeenstemming zijn met het verhoogde vermogenspotentieel van de motoren.

Bovendien is voortaan bij alle Audis A6 een veiligheidsverhogende, altijd actieve techniek standaard: de hydraulische remassistent. Dit is een integraal onderdeel van de jongste ESP-generatie. Zijn taak: bij een noodstop waarbij de bestuurder snel, maar wellicht niet met de grootst mogelijke kracht het rempedaal intrapt, versterkt de hydraulische remassistent de remdruk automatisch tot de maximum waarde.

De regelelektronica van de hydraulische remassistent herkent aan de hand van pedaalsnelheid en pedaaldruk of er sprake is van een noodstopsituatie. In dat geval wordt binnen enkele milliseconden de remdruk automatisch verhoogd. Daarmee kunnen ook minder bedreven automobilisten direct maximaal vertragen tegen de blokkeergrens aan.

Naar wens: sportonderstel in combinatie met 17-inch velgen

Wie vooral de wendbare handelbaarheid en de lichtvoetigheid van het A6-onderstel weet te waarderen, kan deze eigenschappen nu nog consequenter ervaren. Zo is voortaan voor alle A6-modellen een sportonderstel in combinatie met 17-inch velgen beschikbaar als optie af-fabriek. De carrosserie wordt daarbij met 20 mm verlaagd (A6 4.2: 10 mm). Een versterkte vering en demping zorgt verder voor een bijzonder sportieve totaalafstemming. Het rijdynamische potentieel van het onderstel wordt aangescherpt door de 17-inch lichtmetalen velgen, die bovendien de sportieve uitstraling van de auto accentueren.

Nieuwe accenten voor een succesvolle lijn
De carrosserie

Bij de Audi A6 van modeljaar 2002 gaat het om een behoedzame vernieuwing vergeleken met het in 1997 geïntrodueerde model. Het opvallendste externe kenmerk van de vernieuwde A6 is het front met dubbele grille. Een element dat voorheen was voorbehouden aan de achtcilinderuitvoeringen van de A6; een variant die door veel design-experts als de fraaiste uitvoering van dit model werd beschouwd.

Eveneens nieuw zijn de koplampen met helder glas. Hoewel de contouren van de lichteenheid ongewijzigd zijn, nam de diameter van de lichtmodule toe van 60 naar 70 millimeter. Een maatregel die resulteert in een 37 procent verbeterde lichtopbrengst.

Naar wens kunnen alle uitvoeringen van de A6 nu worden uitgerust met bijzonder lichtsterke Xenon Plus-koplampen. Deze zijn standaard gecombineerd met koplampsproeiers en automatisch-dynamische lichtbundelhoogteregeling. Ten opzichte van eerdere Xenon-lampen biedt Xenon Plus met name bij grootlicht een groter en gelijkmatiger verlicht bereik.

Ook de richtingaanwijzers kregen helder glas. Het uitzicht naar achteren is verder verbeterd doordat de rechter buitenspiegel voortaan even groot is als de linker spiegel. En met het uitgebreide velgenprogramma zijn er volop mogelijkheden om een individueel en stijlvol accent te plaatsen. In totaal is er keuze uit acht lichtmetalen velgen in 16- en 17-inch formaat. Voor de A6 4.2 omvat het programma twee lichtmetalen velgen in 17-inch.

Aan de achterzijde valt direct het nieuwe design van de achterlichten op: de achteruitrijlichten zijn uitgevoerd in cilinderoptiek en de richtingaanwijzers gaan verborgen achter een rood oppervlak. Eveneens nieuw is de nummerplaatdrager in klavierlak-optiek.

Een ander markant accent aan de achterzijde is de uitlaateindpijp, die voortaan in het zicht is geplaatst. Een duidelijk teken van de versterkte dynamiek van de vernieuwde A6. Aantal en positie zijn afhankelijk van de gekozen motorisering.

De vernieuwde Audi A6 is verkrijgbaar in 16 carrosseriekleuren. Hiervan zijn vijf pareleffect-lakken, vier metallic-kleuren en twee uni-kleuren nieuw in het programma.

Ook onderhuids zijn talrijke verbeteringen te vinden. De geoptimaliseerde bevestiging van de stuurkolom aan de carrosserie geeft de bestuurder een extra solide indruk. De carrosseriestructuur is op veel plaatsen gemodificeerd, met als resultaat een nog stijvere constructie. In combinatie met de specifieke detailafstemming van alle elasticiteiten in het onderstel, en de verdere reductie van het onafgeveerde gewicht, zijn zowel het afrol- als het trillingscomfort merkbaar verbeterd.

Individueel en hoogwaardig
De uitrusting

In de vernieuwde Audi A6 doet tevens een nieuw interieurconcept zijn intrede. Kopers kunnen voortaan nog flexibeler hun individuele wensen voor wat betreft bekledingsmaterialen en kleuren formuleren. Daarbij zijn alle keuzecomponenten qua kleur op elkaar afgestemd, zodat bij elke individuele uitvoering altijd sprake is van een harmonieus geheel.

Ook in het interieur gold voor de Audi-ontwerpers het devies om het concept behoedzaam verder te ontwikkelen. Functionaliteit en de zicht- en succesvolle tastbare kwaliteit van de toegepaste materialen bevinden zich bij de nieuwe A6 op een nog hoger niveau.

Door het hele interieur is sprake van nieuwe details. Bijvoorbeeld in het instrumentenpaneel, met aluminium randen rond de ronde wijzerplaten. Of neem de nieuwe, verlichte draaischakelaar voor de verlichting, die gemakkelijker te bedienen is. Of de verstelschakelaar voor de buitenspiegels, die nu eveneens verlicht is. Verder zijn de schacht van de nieuwe versnellingspookknop en het manchet rond de pook voorzien van aluminium sierringen.

De nieuwe stuurwielen vormen een duidelijk accent in de cockpit van de vernieuwde A6. Deze zijn optisch hoogwaardiger uitgevoerd en hebben een plezieriger aanvoelend oppervlak. Nieuw voor de A6: ook de 4-spaaks uitvoering is er voortaan in een Tiptronic- en in een Tiptronic/multifunctionele uitvoering.

Het Bestuurdersinformatiesysteem, met boordcomputer en Auto-Check-Control-functie, is nu voor alle Audis A6 standaard.

Alle vernieuwde A6-en zijn standaard bovendien voorzien van een middenarmsteun vóór.

De automatische airconditioning met zonnestandsafhankelijke regeling is uitgerust met een nieuwe luchtkwaliteitssensor. Deze sensor herkent hoge concentraties van schadelijke stoffen in de buitenlucht en voorkomt automatisch dat deze in het interieur van de auto komen. Als de luchtkwaliteit weer beter wordt, geeft de sensor de toevoer van frisse lucht automatisch vrij.

Net als reeds in de nieuwe Audi A4 doet nu ook in de A6 de nieuwe radiogeneratie zijn intrede. Er is keuze uit de audiosystemen Chorus (met cassettespeler), Concert (met CD-speler) en Symphony (met 6 CD-wisselaar en TMC-verkeersinformatie). Alle systemen onderscheiden zich door een betere radio-ontvangst, uitbreiding met LW-ontvangst, en een eenvoudiger bediening.

Uiteraard biedt het optie- en accessoiresprogramma talloze componenten om het rijden in een Audi A6 nog comfortabeler, functioneler, sportiever of veiliger te maken.

Nieuw voor de bagageruimte van de limousine zijn de optionele bevestigingshaken en het shopping-net. Daarmee kunnen tassen en andere voorwerpen veilig worden vastgezet.

Het hoofdstuk veiligheid speelt een grote rol bij de ontwerpfilosofie van de Audi A6. Het beste voorbeeld hiervan is het voor de Audi A6 standaard aanwezige hoofd-airbagsysteem SIDEGUARD.

De bescherming tegen diefstal is nog verder verbeterd. Het als optie verkrijgbare diefstalalarmsysteem omvat een noodstroom-sirene met eigen voeding, die ook bij het losmaken van de accukabels direct alarm slaat. Het alarmsysteem kan alleen worden uitgeschakeld via een radiosignaal van de in de contactsleutel geïntegreerde zender.

Overzicht van het belangrijkste nieuws
De nieuwe Audi A6/A6 Avant/S6/S6 Avant

Aanbod : 48 varianten, waarvan 22 met quattro-aandrijving

TDI-motoren:

* nieuw:1.9 TDI met pompverstuiver-inspuiting, 96 kW (130 pk)
* nieuw:2.5 V6 TDI met 114 kW (155 pk)

* 2.5 V6 TDI met 132 kW (180 pk)

Benzine-motoren:

* nieuw:2.0 viercilinder met 96 kW (130 pk)
* 1.8 T viercilinder met 110 kW (150 pk)

* 2.4 V6 voortaan met 125 kW (170 pk)

* nieuw:3.0 V6 met 162 kW (220 pk)

* 2.7T V6 voortaan met 184 kW (250 pk)

* 4.2 V8 met 220 kW (300 pk)

* 4.2 V8 met 250 kW (340 pk) voor S6

Aandrijving:

* voor vijf motoren is de traploze automatische multitronic transmissie verkrijgbaar. Deze is voor het eerst ook met TDI te combineren

Onderstel:

* reductie van het onafgeveerde gewicht aan de vooras met 35 procent
* nieuwe afstemming van vering, dempers en elasticiteitswaarden
* nieuw afgestemde Servotronic-besturing voor nog meer stuurprecisie (optie)

* nieuw: sportonderstel in combinatie met 17-inch velgen (optie)
* nieuw: ESP met remassistent

* nieuw: grotere rembekrachtiger voor optimaal remvermogen en goede doseerbaarheid

* nieuw: 16-inch remmen voor 3.0

Carrosserie:

* nog stijvere carrosserie voor meer comfort
* nieuw front met dubbele grille

* nieuwe koplampen met 70 mm-lichtmodule en 37 % meer lichtopbrengst
* nieuw: Xenon Plus-koplampen (optie) met Xenon-grootlicht
* nieuwe achterlichten

* zichtbare uitlaateindpijpen

* 16 carrosseriekleuren, waarvan 11 nieuw
Uitrusting:

* nieuw: diefstalalarm met eigen voeding voor de sirene (optie)
* nieuw: automatische airconditioning met luchtkwaliteitssensor
* nieuwe radiogeneratie met verbeterde ontvangst en meer bedieningscomfort (optie)

* instrumentenpaneel met aluminium ringen rond de ronde wijzerplaten
* nieuwe draaischakelaar voor de verlichting met nog betere bedienbaarheid

* aluminium sierringen rond de versnellingspook
* nieuw interieurconcept met extra keuzes voor kleuren en materialen
* nieuw velgenprogramma

* nieuw: sportprogramma voor tiptronic (optie)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie