Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Zwaardere tijden op komst voor Private Banks

Datum nieuwsfeit: 03-05-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

PRICEWATERHOUSECOOPERS

Zwaardere tijden op komst voor Private Banks

PERSBERICHT

Amsterdam, 3 mei 2001

ZWAARDERE TIJDEN OP KOMST VOOR PRIVATE BANKS

De goede tijden voor private banks die gekenmerkt werden door forse groei liggen achter ons, al groeit de markt jaarlijks nog steeds met zon 10%. De concurrentie neemt snel toe, zeker nu een grotere verscheidenheid aan aanbieders private banking diensten op de markt brengen. De deelnemers aan de Private Banking/Wealth Management Survey 2000/2001 van PricewaterhouseCoopers blijven echter optimistisch over de vooruitzichten op korte termijn, en de meesten van hen verwachten dat hun bedrijf sneller zal groeien dan de markt.

Erik Pigeaud, partner bij PricewaterhouseCoopers, waarschuwt echter:

'PricewaterhouseCoopers is van mening, en dat is voor het eerst sinds dit onderzoek wordt gehouden, dat de Europese private bankers misschien te optimistisch zijn over de groei op korte termijn. De omstandigheden voor winstgevende groei zijn immers met de huidige volatiele effecten markten, de felle concurrentie en de noodzakelijke drastische aanpassingen in organisatiemodellen en informatietechnologie moeilijk.

Als reactie op deze moeilijke omstandigheden verwachten wij dan ook dat Private Banks door fusies, overnames, joint ventures en allianties aan de steeds hogere eisen van hun clienten zullen trachten te voldoen.

Volgens het onderzoek kiest ruim 90% van de respondenten de komende drie jaar voor een strategie gericht op productdifferentiatie in plaats van cost leadership. Men hoopt op deze manier veeleisender cliënten aan te trekken. Primair in de onderscheiding van concurrenten staat kwaliteit van dienstverlening bij ca. 50% van deelnemers aan de survey. Echter het belang van imago en reputatie als onderscheidende kenmerken is aanzienlijk toegenomen ten opzichte van eerdere versies van de survey, en hetzelfde zal in de toekomst gelden voor productinnovatie en doelgroepsegmentatie.

Verder verwacht men dat in de front-office steeds vaker gebruik zal worden gemaakt van de nieuwste technologie nu distributie en communicatie met cliënten steeds vaker via internetverloopt. De ondervraagden gaven ook aan te investeren in beter relatiebeheer teneinde extra business te genereren bij bestaande cliënten.

Het is echter goed mogelijk dat de spelers de problemen en risicos die de uitvoering en financiering van deze strategieën met zich meebrengen, onderschatten. Recente verschuivingen in marktaandeel en afgeblazen miljoenen projecten wijzen daar namelijk op.

De concurrentie is moordend en er is een enorm tekort aan hoogopgeleid, ervaren personeel, dat bovendien, aldus de ondervraagden, ook uiterst moeilijk vast te houden is. Bij sommigen van hen lag het personeelsverloop zelfs op meer dan 20% van het totale personeelsbestand.

Kees Hage, partner van PricewaterhouseCoopers, zegt hierover:

'De resultaten van dit onderzoek bieden een unieke blik op de fundamentele veranderingen die zich voltrekken in de concurrentie tussen partijen en de manier waarop ze met hun cliënten omgaan teneinde groei en rendement te genereren. We zien dat de business models in Noord-Amerika en Europa meer naar elkaar toegroeien. De bedrijven die zich snel aan deze veranderingen kunnen aanpassen, een duidelijke toekomstvisie hebben en deze effectief implementeren, zullen als winnaar uit de strijd komen.'

-Einde-

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie