Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Een derde van MKB investeert in milieu

Datum nieuwsfeit: 03-05-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: EIM
Zoek soortgelijke berichten

EIM
Italiëlaan 33
Postbus 7001
2701 AA Zoetermeer
Tel. 079 341 36 34
Fax 079 341 50 24
E-mail (info@eim.nl)

Intermediairs maken MKB groener

datum

3 mei 2001

nummer

18

inlichtingen

079 341 36 34

Zowel beleidsmakers als MKB-ondernemers zien in de branche- en sectororganisaties een belangrijke partner om milieu- en milieutechnologiebeleid uit te voeren. Deze in-termediairs zijn nodig om het MKB voor te lichten, vertrouwen te winnen voor milieu-beleid en maatwerk te leveren bij advisering. Zonder de intermediairs zou de deelname aan milieuprojecten kleiner zijn en zouden er minder milieuvriendelijke maatregelen genomen zijn in het MKB. Dit blijkt uit onderzoek van EIM.

Een derde van MKB investeert in milieu

Bijna een derde van de MKB-ondernemers heeft in de afgelopen twee jaar milieuvriendelijk geïnves-teerd. Van deze investeerders heeft 37% aan energiebesparing en 17% aan afvalpreventie gedaan. Een op de tien ondernemers heeft gewerkt aan een milieuzorgsysteem of aan een schonere productieme-thode. Hieronder vinden we vooral grotere en innovatievere bedrijven.

Gemeenten, brancheorganisaties en energiebedrijven krijgen vertrouwen

Wanneer MKB-ondernemers op zoek zijn naar informatie over milieuzaken, dan halen zij informatie uit vakbladen (59%) en gaan ze te rade bij brancheorganisaties (48%), collega-bedrijven, leveranciers en andere contacten uit het bedrijfsleven (46%). Voor diepgaander advies of informatieaanvragen gaan de meeste ondernemers naar hun gemeente. Maar ook leveranciers, brancheorganisaties en energiebedrij-ven worden regelmatig ingeschakeld. Niet-commerciële organisaties de intermediairs krijgen van hen evenwel het meeste vertrouwen.

Tijd en geld bepalen effectiviteit milieubeleidsinstrumenten

Beleidsmakers lijken een voorkeur te hebben voor communicatieve of sociale beleidsinstrumenten, zoals bijvoorbeeld convenanten. Economische instrumenten daarentegen, zoals subsidies, bouwt men af. Dit staat haaks op de mening van de doelgroep. MKB-ondernemers hebben namelijk een voorkeur voor subsidies, fiscale maatregelen en andere instrumenten die hen financieel ondersteunen en die een snelle werking hebben. Samengevat: tijd en geld zijn de voorwaarden waaronder ondernemers in het MKB bereid zijn milieuvriendelijke investeringen te doen.

Bestellen

De publicatie Hoe `groen' is het MKB-milieubeleid? (prijs 60,-) kunt u bestellen per telefoon (079 341 36 34) of per fax (079 341 50 24), onder vermelding van bestelnummer A0021. Voor Vastrechtabon-nees geldt voor deze publicatie een korting van 40%. Bij de publicatie treft u een acceptgiro aan.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie