Vrijspraak Rendac inzake diervoeders met dierlijke eiwitten

Datum nieuwsfeit: 04-05-2001

Rechtbank Leeuwarden

Vrijspraak Rendac ter zake van het bereiden en/of in voorraad hebben van diervoeders waarin dierlijke eiwitten voorkwamen
Bron: Rechtbank Leeuwarden

Datum actualiteit: 4-05-2001

Op 3 mei 2001 heeft de economische politierechter te Leeuwarden Rendac Bergum BV vrijgesproken. Rendac was tenlastegelegd dat zij op of omstreeks 30 mei 2000, te of bij Burgum, in de gemeente Tytsjerksteradiel, diervoeder(s), te weten gehydroliseerd verenmeel, bestemd voor vervoedering aan herkauwers heeft bereid en/of in voorraad heeft gehad, in welk(e) diervoeder(s) dierlijke eiwitten (anders dan afkomstig van veren) voorkwamen (artikel 2, lid 2, Regeling verbod diermelen in diervoeders).

De vrijspraak berust op de volgende gronden. Gehydroliseerd verenmeel kan niet worden aangemerkt als een diervoeder als bedoeld in artikel 1 van de Regeling verbod diermelen in diervoeders en de Verordening PDV diervoeders 1998. Uit voornoemde verordening blijkt dat gehydroliseerd verenmeel moet worden aangemerkt als een voedermiddel. Verder acht de economische politierechter niet bewezen dat het gehydroliseerd verenmeel was bestemd voor vervoedering aan herkauwers.