Lijst met groeps-persreizen Noorwegen zomer 2001

PERSBERICHT - 03 MEI 2001

Groepspersreizen Noorwegen zomer 2001

Geachte persrelatie,

Onderstaand treft u een overzicht aan van de groepsreizen die in 2001 door het Noors Verkeersbureau Benelux worden georganiseerd. Hopelijk treft u reizen aan die interessant zijn voor uw redactie.

Van een aantal persreizen zijn de definitieve data nog niet bekend. Wanneer uit uw aanmeldingsformulier blijkt dat u interesse heeft voor een van de reizen, worden de data u zodra deze bekend zijn meegedeeld. In een later stadium zullen we vanzelfsprekend een gedetailleerd programma voorleggen. Uitgangspunt vormen in elk geval een vijftal, naar wij menen, interessante en gevarieerde groepspersreizen.

De duur van de reis is steeds 4 tot maximaal 5 dagen uit en thuis. We kiezen er uitdrukkelijk voor het aantal deelnemers klein te houden. Snel inschrijven is dus gewenst. Heeft u interesse? Laat het ons dan zo snel mogelijk weten!

Een antwoordformulier treft u onderstaand aan.

Mocht u nog vragen hebben naar aanleiding van deze informatie, dan kunt u te allen tijde contact opnemen.

Met vriendelijke groeten,

Noors Verkeersbureau Benelux

Frank Bartelds
Pers & PR
E-mail: (frank.bartelds@ntr.no)

Fietsen & wandelen in Noorwegen Zomer 2001
Van alle actieve vakanties in binnen- en buitenland steken de wandel- en fietsvakanties er met kop en schouders bovenuit. Elk jaar nieuwe trends en uitdagingen, maar de aloude recreatiesporten winnen het nog steeds. Zeker in Noorwegen!

Want Noorwegen is een vakantieland dat kan bogen op een schier onbeperkt wandelaanbod en op onverwacht goede fietsmogelijkheden, ook voor de recreatieve fietser. Reden genoeg voor het Noors Verkeersbureau om middels een aantrekkelijke fiets-en wandelbrochure specifieke aandacht te besteden aan vakantie-ideeën voor fietsers en wandelaars het komende zomerseizoen. (Voor meer informatie: www.visitnorway.com/fietsen, www.visitnorway.com/wandelen)

Het Noors Verkeersbureau organiseert deze zomer een drietal groepspersreizen ter kennismaking met een aantal van deze ideeën in de onweerstaanbare Noorse natuur.

Graag nodigen wij u uit voor een van de volgende reizen:

Noordzee Fietsroute - Fietsen langs de Noorse Zuidwestkust. 6-10 juni 2001
Fietsen in de omgeving van werelderfgoedstad Røros, week 33 (ca. 4 dagen)
Sjusjøen - Wandelen in de bergen bij Lillehammer, week 37 (ca. 4 dagen)
Lofoten, land van de Middernachtszon
Cutty Sark Tall Ship Race

Let op! De uiterste inschrijfdatum voor de Noordzee Route (persreis nr.1), is vrijdag 18 mei a.s.

1) De Noordzee Fietsroute

De Noordzee Fietsroute is een nieuwe fietsroute die door zeven aan de Noordzee gelegen landen voert. Met zijn 6000 kilometer is het de langste bewegwijzerde fietsroute ter wereld. In Noorwegen loopt het traject van het grensgebied met Zweden, via Oslo en Kristiansand naar de westnoorse Hanzestad Bergen. Het gedeelte van de route dat tijdens de persreis centraal staat, loopt door de kustprovincie Rogaland, de streek waar onder andere Stavanger is gelegen. De persreis wordt georganiseerd ter gelegenheid van de opening van de Noordzee Fietsroute in juni 2001.

Fietsen in Rogaland:
een fascinerende scherenkust met dramatische en idyllische fjorden, lange zandstranden, interessante rotsformaties, een levendig platteland en een rijke geschiedenis. Maar ook gezellige havenstadjes en kustplaatsen met veel kunst en cultuur.

Periode: 6-10 juni 2001
Overnachting: hotel
Lengte: ca. 200 km
Geschikt voor: reisjournalisten met een redelijke conditie Aantal personen: max. 6

www.visitnorway.com/fietsen
www.northsea-cycle.com/index1.html

2) Fietsen in de omgeving van werelderfgoedstad Røros

Fietsen in de omgeving van Røros betekent een natuurgebied verkennen dat rijk is aan geschiedenis, tradities en folklore. Deze tocht neemt de fietser mee door bergen en dalen, door bossen en langs beekjes, besneeuwde hoogvlakten en gezellige bergdorpjes. De route begint in de oude mijnstad Røros dat opgenomen is op de UNESCO-lijst van werelderfgoederen en loopt voor deels langs het Femundenmeer, een van de grootste meren van Noorwegen en gelegen op 663 meter hoogte. De hele route ligt trouwens op een hoogte van minimaal 600 meter, dus goede fietskleding is een vereiste.

Periode: week 33 (ca. 4-5 dagen)
Overnachting: hotel
Lengte: ca. 175 km
Geschikt voor: reisjournalisten met een redelijke conditie Aantal Personen: max. 6

www.visitnorway.com/fietsen
www.bike-norway.com/engelsk/roros/

3) Sjusjøen - Wandelen in de omgeving van Lillehammer
Het natuurgebied Sjusjøen ligt ingeklemd tussen het Gudbrandsdal en het Østerdal, en is gesitueerd op ca. 20 kilometer van het Olympische stadje Lillehammer. Het biedt uitstekende wandelmogelijkheden in een soms bergachtige, maar altijd zeer toegankelijke ongerepte omgeving. De septembermaand is de ideale periode om dit gebied wandelend te verkennen, met name door de bijzondere en snel veranderende kleurenpracht die de overgang van zomer naar herfst in de bergen met zich meebrengt. Bovendien zijn de temperaturen er dan zeer aangenaam voor het maken van langere wandeltochten. Deze wandelreis is te combineren met bijvoorbeeld een dagtocht per fiets of een bezoek aan Lillehammer.

Periode: week 37 (ca. 4-5 dagen)
Overnachting: divers
Lengte: dagtochten van ca. 15-20 km

www.visitnorway.com/wandelen
www.sjusjoen.com
www.lillehammerturist.no

De Lofoten:

Een introductie tot het land van de middernachtzon

6-9 juni 2001

Het Noors Verkeersbureau Benelux organiseert in samenwerking met de Noorse ambassade in Nederland een groepsperseis naar Noord-Noorwegen, ter kennismaking met het indrukwekkende eilandenrijk de Lofoten. Deze verstilde en bergachtige eilanden worden vaak omschreven als "het mooiste wat Noorwegen zijn toeristen te bieden heeft".

Wat u zoal voorgeschoteld krijgt? Naast een prachtige ruige natuur, kleine houten vissersdorpjes, veel historie en (vissers)cultuur en een echte "eilandensfeer", kan gedurende deze reis bovendien 24 uur per dag van de zon genoten worden. In de periode van 4 juni tot 8 juli worden de Lofoten namelijk in de greep gehouden door de middernachtzon en dat zal u zeker aan den lijve ondervinden!

Gedurende deze reis willen we u de aantrekkelijke Noorse hoofdstad Oslo niet onthouden, niet in de laatste plaats om het contrast te kunnen laten zien met uw vorige reisdoel, ca. 1500 kilometer (!) noordelijker.

Een korte beschrijving van het programma vindt u hieronder. Het gedetailleerde programma sturen we u na aanmelding graag toe.

Let op! De uiterste inschrijfdatum hier is vrijdag 18 mei a.s.

Persreizen 2001- Reis naar de middernachtzon

Periode: 6-9 juni 2001
Overnachting: divers
Geschikt voor: nieuwsgierige reisjournalisten Aantal Personen: max. 3-4

Programma:

Dag1
De eerste dag vliegen we van Amsterdam rechtstreeks (dwz. met een tussenstop in Oslo) naar het land van de middernachtzon, om precies te zijn naar de provinciehoofdstad Bodø. We krijgen een bijzonder "licht" avondprogramma gepresenteerd en overnachten op een bijzondere locatie.

Dag2
`s Ochtends verlaten we het vaste land van Noorwegen en zetten we koers naar de eilandengroep de Lofoten. Deze verstilde, bergachtige eilanden worden vaak "het mooiste van Noorwegen" genoemd, en terecht! We bereiden een interessant dagprogramma voor dat een goed beeld zal geven van de toeristische mogelijkheden van het gebied. De dag wordt besloten met een lekker diner (met ongetwijfeld veel vis...). Er zal worden overnacht in een "rorbue" aan het water, een tot vakantiehuisje omgebouwde houten vissershut.

Dag3
De Lofoten hebben erg veel te bieden waar het actieve vakanties betreft. Op deze dag reserveren we daarom de ochtend voor een ontspannen buitenactiviteit, bijvoorbeeld een fietstocht langs de kust of een wandeling in de ongerepte natuur. Na de lunch varen we terug naar Bodø alwaar we de avondvlucht nemen terug naar Oslo. Als u dan nog energie overheeft, wacht op vrijdagavond het attractieve centrum van de Noorse hoofdstad...

Dag4
De gehele ochtend en een deel van de middag bent u vrij om te doen en laten wat u wilt in Oslo. U krijgt een "Oslo Card" uitgereikt waarmee u gratis toegang heeft tot de musea in de stad en van het openbaar vervoer gebruik kan maken. Het vertrek naar Amsterdam is vastgesteld op 1705.

www.visitnorway.com
www.nordlandreiseliv.no

Cutty Sark Tall Ships Race

-op een historisch zeilschip door de Noorse fjorden-
21-30 juli 2001 (ca. 3-6 dagen)

Wat is er mooier dan vanaf een historisch zeilschip de Noorse fjorden te bewonderen? Dit kan, en wel deze zomer, als een armada van oude zeilschepen een bezoek brengt aan de Noorse fjordenkust.

Het geheel is onderdeel van een van de grootste internationale zeilevene- menten, de "Cutty Sark Tall ships Race". Dit is een evenement dat al sinds 1956 jaarlijks wordt georganiseerd door The International Sail Traning Organisation (ISTA).

Op 8 juli a.s. gaan ruim honderd boten van start in Antwerpen voor de eerste etappe, die naar Ålesund aan de Noorse westkust voert. Van daar wordt naar Bergen gezeild en worden en passant een aantal havens aan de imposante fjordenkust aangedaan. De finish staat gepland in Esbjerg in Denemarken op 7 augustus.

Het Noors Verkeersbureau heeft een paar plaatsen voor de Nederlandse pers weten te bemachtigen voor het hoogtepunt van deze Cutty Sark, de etappe van Ålesund naar Bergen. Er zal worden meegevaren met het grootste zeilschip dat Noorwegen rijk is, de "Statsraad Lehmkuhl". Het schip is gebouwd in 1913 en meet maar liefst 98 meter.

In de haven van Bergen meert de Statsraad Lemkuhl aan met de overige schepen voor een groots vierdaags zeilfestijn. Het hoogtepunt van deze "Sail" vindt plaats op 30 juli, wanneer de armada gezamenlijk zal uitvaren voor de laatste etappe naar Esbjerg.

www.tv2.no/cuttysark
www.lehmkuhl.no
www.bergen-travel.com

NB: Gelieve bij interesse zo spoedig mogelijk in te schrijven. Het aantal plaatsen is zeer beperkt!

DEELNAMEFORMULIER

Retourneren, bij voorkeur voor 1 juni a.s. *, naar het Noors Verkeersbureau Benelux
t.a.v. Frank Bartelds
faxnummer 020-6798886, of e-mail: (frank.bartelds@ntr.no)

Zomerpersreizen 2001, Noors Verkeersbureau Benelux:

Inschrijving voor persreis ...........................................

Naam..................................................................

redacteur/medewerker van..........................................

Telefoon..................................GSM.........................

Email.................................................................

Adresgegevens:

Opmerkingen:

* De uiterste inschrijfdatum voor de Noordzee Fietsroute en voor de Middernachtzonreis is vrijdag 18 mei a.s.