WAZ-uitkeringen en WAZ-bevallingsuitkeringen in 1998 en 1999

Landelijk Instituut Sociale Verzekeringen

LISV

WAZ-uitkeringen en WAZ-bevallingsuitkeringen in 1998 en 1999

Eind 1999 waren er 56.000 zelfstandigen met een uitkering voor arbeidsongeschiktheid, eind 1998 waren dit er 57.000 (min 1,6%). Bijna 80% van deze uitkeringen gaat naar mensen van 50 jaar en ouder, bij de WAO is dat 60%. WAZ-uitkeringen gaan voor 70% naar mannen (WAO 59%). Het agrarisch bedrijf en de detailhandel hebben een relatief groot aandeel in de lopende uitkeringen, samen ruim 47%.

Op de 100 WAZ-verzekerden zijn er 6,6 WAZ-uitkeringen. Dat is bijna de helft van het aantal bij de WAO, daar is het aantal uitkeringen 11,2 op de 100 verzekerden. Ook het instroompercentage, dat wil zeggen de kans om arbeidsongeschikt te worden, is bij de WAZ lager dan bij de WAO (0,9 resp. 1,4).

In 1999 werden 4.669 WAZ-uitkeringen verstrekt wegens zwangerschap en bevalling, in 1998 was dit aantal 3.087. Deze stijging met ruim 50% wordt voornamelijk veroorzaakt door een grotere bekendheid met de regeling. De WAZ trad in werking op 1 januari 1998.

Noot voor redacties