Actie Week van de Talen of: Wat Maxima kan, kunt u ook !

Datum nieuwsfeit: 05-05-2001

LINGUARAMA NEDERLAND BV

Wat Maxima kan, kunt u ook !

Actie Week van de Talen of: Wat Maxima kan, kunt u ook !

De Europese Commissie en de Raad van Europa hebben 2001 uitgeroepen tot het Europees Jaar van de Talen. De Week van de Talen (5 tot 12 mei) is daar een onderdeel van. 'Brussel' wil een brede talenkennis onder de Europese burgers stimuleren, want wat zijn open grenzen waard als we elkaar niet of niet goed genoeg begrijpen? Nederlandse bedrijven en overheidsorganisaties besteden naar schatting 50 - 80 miljoen gulden per jaar aan professionele taaltraining voor hun medewerkers. Toch zijn de instituten die deze trainingen verzorgen (verenigd in de brancheorganisatie VTN) bij het grotere publiek weinig bekend.

Talenkennis is niet alleen leuk maar ook nuttig en rendabel. Onderzoek van de Federatie voor de Nederlandse Export wijst uit dat Nederlandse ondernemingen o.m. in de Franse en Duitse taalgebieden jaarlijks voor miljoenen aan orders mislopen of simpelweg laten liggen door beperkte taalbeheersing. Het thema van het Europees Jaar van de Talen is 'Talen openen deuren' en achter die deuren liggen niet alleen boeiende volkeren en culturen maar ook veelbelovende markten! Natuurlijk denkt men daarbij in de eerste plaats aan het Engels, maar ook de andere Europese talen, en in ieder geval onze buurtalen, mogen we niet uit het oog verliezen!

Van 5 tot 12 mei viert taleninstituut Linguarama Nederland daarom op geheel eigen wijze de Week van de Talen én zijn eigen 22-jarig bestaan: journalisten, media-medewerkers en andere spraakmakende Nederlanders (en in Nederland werkzame buitenlanders!) krijgen gedurende deze week de gelegenheid gratis deel te nemen aan de Linguarama Taaltest + Taaltrainingsbehoeftenanalyse (Scrabble-liefhebbers, onthouden dat woord!). De deelnemers worden individueel getest en ontvangen een schriftelijk intake-rapport. Vervolgens kunnen zij een afspraak maken voor een individuele taaltraining in de loop van het jaar 2001 (kosteloos, maar het aantal te vergeven trainingen per taal is beperkt: first come, first served).

Ook radio- en televisiemakers kunnen een beroep doen op de trainers van Linguarama. Zij kunnen -ook telefonisch- in minder dan een half uur het communicatief niveau van een kandidaat vaststellen en uitdrukken in een 'Europees rapportcijfer' ('Common European Framework of Reference').

Meer informatie: 0800 8225596 of (infonl@nl.linguarama.com) (zie ook: www.linguarama.nl).

Linguarama Praktijkgerichte Taal-, Cultuur- & Communicatietraining biedt individuele cursussen en bedrijfsgroepsprogramma's in meer dan 30 talen. Linguarama heeft drie vestigingen in Nederland (Amsterdam, Den Haag en Soesterberg) en 22 vestigingen elders in Europa.

06 apr 01 15:57