Stakingen in zorg signaal aan het kabinet volgens CDA

Datum nieuwsfeit: 07-05-2001
Bron: CDA

Jan Peter Balkenende: stakingen in zorg duidelijk signaal aan het kabinet

"Een duidelijk signaal aan het kabinet." Zo ziet vice-fractievoorzitter Jan Peter Balkenende de stakingen in de zorg. Nadat vorige week de huisartsen drie dagen hebben gestaakt, beginnen vandaag estafette-stakingen in diverse ziekenhuizen in ons land.

Jan Peter Balkenende: "Dit kabinet gaat oplopen tegen de consequenties van zijn eigen beleidskeuzes. Het kabinet heeft de afgelopen jaren gekozen voor de markt en voor lastenverlichting. De collectieve sector is sinds 1995 ernstig verwaarloosd en achtergebleven bij de commerciële sector. Dat wreekt zich nu."

"Minister Borst heeft vóór de begrotingsonderhandelingen in het kabinet grootse verwachtingen gewekt, door te roepen dat ze 5 à 6 miljard voor de zorg wilde, maar ze heeft uiteindelijk niet meer gekregen dan iets meer dan 3 miljard. Bovendien is nog altijd niet duidelijk waaraan het extra geld wordt besteed. Voor veel mensen in de zorg voelt dit als een koude douche." "De acties in de zorg zijn begrijpelijk. Zij mogen echter nooit leiden tot gevaarlijke situaties voor patiënten. Ik ga er van uit dat artsen en verpleegkundigen hun verantwoordelijkheid kennen."