Agressiegeval leidt tot stakingsactie bij NMBS

Datum nieuwsfeit: 07-05-2001
NMBS

Datum : 07/05/01

Agressiegeval leidt tot stakingsactie

Vanmorgen werd het treinverkeer zwaar verstoord door een spontane werkonderbreking van een groot deel van het
treinbegeleidingspersoneel. Vooral in Wallonië veroorzaakt de actie grote problemen: slechts enkele treinen reden in het zuidelijk landsgedeelte. In Vlaanderen is de hinder beperkt, al reden een aantal treinen met oorsprong in Wallonië niet.

Aan de basis van deze actie ligt een zoveelste geval van agressie tegen een personeelslid. Vrijdagavond werd een 46-jarige treinbegeleider uit Namen zwaar toegetakeld door een reiziger op een trein tussen Namen en Charleroi.

Vorig jaar steeg het aantal gevallen van agressie tegenover het personeel in de treinen. Uit de recente cijfers blijkt dat ook in 2001 agressie een groot probleem blijft.

De directie van de NMBS heeft begrip voor de gevoelens bij het personeel, maar roept wel op om het werk te hernemen, in het belang van onze klanten.

Ze vraagt de politieke autoriteiten met aandrang om het kader en de bevoegdheid van de leden van de B-Security uit te breiden om slagvaardiger te kunnen tussenkomen bij problemen. De bevoegde minister wordt gevraagd haar akkoord te verlenen aan de oprichting van een speciale treinbrigade, onderdeel van die veiligheidsdienst van de NMBS.

Verder roept de NMBS de gerechtelijke en politionele autoriteiten met aandrang op om streng en snel in te grijpen.