Meer voertuigwrakken gedemonteerd

Datum nieuwsfeit: 07-05-2001
CBS Webmagazine

Meer voertuigwrakken gedemonteerd

In 2000 hebben de Nederlandse demontagebedrijven ruim 310 000 personenauto's gestript. Dat is bijna 15% meer dan in 1999. Daarnaast sloopten deze bedrijven meer dan 15 000 bestelauto's en ruim 2 000 andere bedrijfswagens. Daaronder vallen bijvoorbeeld vrachtauto's, trekkers voor opleggers en autobussen.

In totaal zijn vorig jaar bijna 330 000 wrakken ter demontage aangeboden. Dat aantal is exclusief de auto's die werden geïmporteerd om in Nederland te worden gestript. Bij elkaar hadden deze autowrakken een gewicht van 305 000 ton.

Voor een deel groeit het aantal gedemonteerde auto's door de toename van het wagenpark. Bovendien speelt mee, dat sinds 1997 minder tweedehands auto's worden uitgevoerd.

Voertuigwrakken bestemd voor demontage (excl. import)

In Noord-Holland zijn de meeste voertuigen gedemonteerd. Eén op de zes wrakken wordt in deze provincie gestript. Ook in Zuid-Holland, Noord-Brabant en Gelderland worden veel auto's gedemonteerd.

René Jolly

Meer gegevens over voertuigwrakken zijn te vinden in Statline

Voor meer informatie: (infoservice@cbs.nl)

© Centraal Bureau voor de Statistiek, Voorburg/Heerlen, 2001 Bronvermelding is verplicht. Verveelvoudiging voor eigen gebruik of intern gebruik is toegestaan.

Laatst gewijzigd: 07 mei 2001