CAO-akkoord: Loonsverhoging en scholing uitzendkrachten

Datum nieuwsfeit: 08-05-2001
FNV

CAO-akkoord: Loonsverhoging en scholing voor uitzendkrachten FNV Voorlichting - (publieksinfo@fnv.nl)

Vakbonden en werkgevers in de uitzendbranche zijn het eens over een nieuwe CAO. Uitzendkrachten krijgen een loonsverhoging van 4,5 procent. De uitzendwerkgevers gaan beter letten op het naleven van de afspraken.

Vakbonden en werkgevers in de uitzendbranche zijn het eens over een nieuwe CAO. De uitzendkrachten krijgen per 1 juli een loonsverhoging van 2,75 procent. Op 1 januari komt daar nog eens 1,75 procent bij. Verder wordt er werk gemaakt van scholing en het terugdringen van het ziekteverzuim.

FNV Bondgenoten is blij dat er ook afspraken zijn gemaakt over het nakomen van de CAO-afspraken. De afgelopen jaren moest de bond regelmatig in actie komen omdat uitzendkrachten niet de afgesproken loonsverhoging kregen. De uitzendwerkgevers hebben toegezegd de taken van de zogeheten Stichting Melding Uitzendbranche (SMU) uit te breiden. De SMU gaat nu met nadruk toezien op naleving van de CAO.

Het terugdringen van het ziekteverzuim en de instroom in de WAO krijgt nog meer aandacht, zo is afgesproken. Bovendien gaan de bureau's zich meer inspannen om een andere baan te vinden als er geen werk meer is wanneer een zieke uitzendkracht weer beter is.

Het ziekengeld wordt voor de zogeheten fase 1 en 2 uitzendkrachten aangevuld tot 91 procent van het laatst verdiende loon.

In september komen bonden en werkgevers weer bij elkaar. Dan worden de afspraken over onder meer scholing en pensioenvoorzieningen verder uitgewerkt.

De nieuwe CAO geldt voor de ongeveer 800.000 uitzendkrachten die werken bij een bureau dat bij de Algemene Bond van Uitzendondernemingen (ABU) is aangesloten. De ABU vertegenwoordigt zo'n 90 procent van de branche.

8 mei 2001

Het laatste nieuws van de FNV vindt u elke dag op www.fnv.nl/nieuws. Meer weten over de Tijd campagne van de FNV?
Check: www.fnv.nl/tijd.