Kopers van nieuwe personenautos zeer tevreden

AutoRai

9-5-2001

Kopers van nieuwe personenautos zeer tevreden

Uit een enquête onder autokopers blijkt dat de Nederlandse consument al jaren tevreden is over de aangeschafte auto.

De jaarlijks 600.000 Nederlanders die een personenauto kopen hebben weinig te klagen. Dat blijkt de laatste jaren steeds weer uit de enquête die de afdeling Autos van de RAI Vereniging daarover door bureau Lagendijk laat uitvoeren. Het beeld dat vandaag door de Auto Bedrijven Associatie (ABA) naar buiten wordt gebracht is derhalve een verkeerde voorstelling van zaken, aldus Theo Hooning van de RAI, afdeling Autos. Als de consument gevraagd wordt of hij of zij tevreden is over de aanschaf van een nieuwe en gebruikte autos bij de merkdealer zegt 71 procent volmondig JA. Zon 15 procent geeft aan dat een universele garage hem of haar prima bevalt. De door de ABA geschetste onvrede blijkt niet uit de RAI-cijfers.

Het feit dat een nieuwe personenauto rechtstreeks gefactureerd dient te worden door een merkdealer aan de klant, is een uitvloeisel van al jaren geldende Europese bepalingen op dit punt. Het is vreemd dat het nu wordt voorgesteld alsof het zogenaamde merkgebonden kanaal, problemen zou veroorzaken, aldus Hooning.