Verkeer en Waterstaat niet op de conferentie Wet Luchtvaart

Milieudefensie

Persaankondiging

Organisatoren betreuren afwezigheid Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Milieudefensie en gemeente Amsterdam organiseren conferentie over Wet Luchtvaart

Amsterdam, 7 mei 2001 --- Donderdag 10 mei organiseert Milieudefensie in samenwerking met de gemeente Amsterdam de conferentie Schiphol: een gewoon bedrijf?. Op de conferentie staat de Ontwerpwet Luchtvaart centraal, die het kabinet eind januari presenteerde. In dit wetsvoorstel staan de nieuwe milieugrenzen voor Schiphol na 2003.

Naar de conferentie komen politici en ambtenaren uit de regio en leden van milieu- en bewonersorganisaties. Er zijn plenaire inleidingen, workshops en een debat met Tweede- Kamerleden.

Tot de teleurstelling van de organisatoren zijn minister Netelenbos, de Rijksluchtvaartdienst noch Schiphol bereid te spreken tijdens de conferentie. Wethouder Grondel van Amsterdam: 'Wij zijn teleurgesteld dat de minister heeft aangegeven niet in debat te willen gaan over de Wet Luchtvaart vóór de behandeling in de Tweede Kamer. Door niet te komen mist zij een kans de dialoog aan te gaan met de regio.'

Kees Kodde van Milieudefensie: 'Het ministerie deelde ons mee "geen tijd te hebben" voor deze conferentie. Minister Netelenbos heeft haar ambtenaren opgedragen niet aan de conferentie mee te werken. Met deze Wet Luchtvaart worden de belangrijkste milieubeloften van het kabinet gebroken. Dat lijkt ons een discussie waard. De conferentie wordt nota bene door het Ministerie van VROM gesubsidieerd. Maar minister Netelenbos wil zo min mogelijk discussie, om de wet zo snel mogelijk door de Tweede Kamer te jassen.'

Wat: Conferentie Schiphol: een gewoon bedrijf?
Wanneer: Donderdag 10 mei 2001, 10.00 - 17.30 uur Waar: De Rode Hoed, Keizersgracht 102, Amsterdam

Voor meer informatie:

Milieudefensie persvoorlichting 020 5507 333 Milieudefensie Vliegverkeer,
Kees Kodde 020 5507 383
Aanmeldingen: servicelijn 020 6262 620

www.milieudefensie.nl/conferentieschiphol

Hieronder vindt u het programma.

Dagvoorzitter: prof. ir. Eric Jan Tuininga.

* 10.00 uur Welkom door Ruud Grondel, wethouder milieu gemeente Amsterdam

* 10.10 uur Plenaire inleidingen: drie visies op de Wet Luchtvaart

- Wijnand Duyvendak, directeur Milieudefensie
- H.M. Meijdam, gedeputeerde provincie Noord- Holland

- Phon van den Biesen, advocaat milieu- en bewonersorganisaties

* Workshops, met inleidingen van deskundigen (12.00-13.15 uur & 14.15 - 15.30 uur) Onderwerpen: geluid, externe veiligheid, handhaving, gezondheid en het economisch belang van Schiphol.
Met medewerking van o.a.: Lucas Reijnders (UvA), Kees van Ommeren (Decisio), Jacco Hakfoort (Centraal Planbureau), Helen Stout (TU Delft), Jan Fransen (SNM), Erik Lebret (RIVM), Michel Piers (Nationaal Lucht- en
Ruimtevaartlaboratorium), Rinus Boone (TU Delft)

* 16.00 uur Slotdebat

- Jan van Walsem, D66 Tweede Kamer