Werkgevers geven gehoor aan ultimatum

Datum nieuwsfeit: 10-05-2001
Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV)

Informatie: VOOR DE PERS

CNV Chemie en energie is een vakgroep van de CNV BedrijvenBond

07-05-2001

Cao-onderhandelingen bij Acordis en Teijin Twaron gaan op 10 mei verder

Werkgevers geven gehoor aan ultimatum.

De directies van Acordis en Teijin Twaron hebben gehoor gegeven aan het ultimatum van CNV Chemie en energie. Vlak voor het verstrijken ervan (om 12.00 uur vanmiddag) hebben zij laten weten opnieuw over de cao te willen praten. Dat gebeurt op donderdag 10 mei. Daarmee zijn acties (voorlopig) van de baan.

Cao-onderhandelaar Peter Hendrix vindt het een goede zaak dat de werkgevers het cao-overleg willen hervatten, nadat de onderhandelingen op 9 april waren geëindigd in een teleurstellend eindbod. "De leden hebben het eindbod zó massaal naar de prullenbak verwezen, dat het duidelijk is dat er iets beters op tafel moet komen. De leden willen een kwalitatief goede cao, vooral gezien het onzekere toekomstperspectief van Acordis. Het vezelbedrijf wordt tenslotte stukje bij beetje verkocht. Laten we hopen dat we donderdag inderdaad een stap verder kunnen komen met de cao-onderhandelingen."

De cao is van toepassing op 2.600 werknemers van Acordis (de voormalige vezeldivisie van Akzo Nobel) en het onlangs afgesplitste Teijin Twaron (850 werknemers).

CNV Chemie en energie wil:

· harde afspraken over het aanpakken van de werkdruk
· functiegerichte opleidingen in werktijd (en niet in eigen tijd)
· de nieuwe winstdelingsregeling die de werkgevers willen invoeren gedeeltelijk `vastklikken' in het salaris (4 procent, een ervaringscijfer van de afgelopen tien jaar)

· een extra periodiek in alle loonschalen (zo'n 70 procent van alle werknemers zit namelijk al jarenlang op hun maximum, zonder enig perspectief).

Nadere inlichtingen:

Peter Hendrix, vakgroepbestuurder